از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

واردات خودرو



مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران مطرح کرد: تعرفه حقیقی واردات خودرو ۱۱۰ درصد است 

                                                     

«تعرفه واردات خودرو در اصل 110درصد است» این گفته ناصر ابراهیمی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران است.
این گفته مدیرکل گمرک در حالی است که براساس قانون بودجه سال 87 تعرفه واردات خودرو همانند سال گذشته 90درصد اعلام شده است اما ایجاد مبادی مختلف برای دریافت عوارض از واردکنندگان موجب شده که تعرفه واردات خودرو به 110درصد برسد.

در حال حاضر واردکنندگان خودرو علاوه بر پرداخت تعرفه 90درصدی به هنگام ورود خودرو باید دو عوارض 5درصدی به گمرک و نیروی انتظامی جهت شماره گذاری و همچنین عوارض خروج یک خودروی فرسوده که معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان است را به ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت پرداخت کنند.
هرچند ابراهیمی پرداخت عوارض به ستاد تبصره 13 را رد کرده و مدعی می شود که از ابتدا نیز چنین عوارضی در نظر گرفته نشده است اما بسیاری از کارشناسان و واردکنندگان خودرو برخلاف گفته مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران بر پرداخت عوارض به ستاد تبصره 13 سابق تاکید کرده و معتقدند که این امر افزایش قیمت خودروهای وارداتی را نیز در پی داشته است. از سوی دیگر این گروه علاوه بر پرداخت عوارض به ستاد تبصره 13 سابق چندگانه شدن پرداخت عوارض را نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تاخیرهای به وجود آمده در ترخیص خودرو عنوان می کنند به طوری که در حال حاضر در برخی موارد برای ترخیص خودرو از گمرک مدت زمانی در حدود دو ماه زمان صرف می شود که این امر خواب سرمایه واردکنندگان و تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی به متقاضیان را در پی دارد.
یکی دیگر از مباحث مطرح شده با مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران از سوی دنیای اقتصاد، جعل تاریخ ساخت خودروهای وارداتی است، به طوری که برخی از واردکنندگان با ایجاد تغییرات بر روی شاسی خودروهای قدیمی آنها را به عنوان خودرو جدید وارد کشور می کنند که این موضوع سال گذشته و با بروز برخی مشکلات برای خریداران خودروهای وارداتی از سوی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی کشور هشدار داده شده بود. ریخته گر قدیمی سال گذشته مدعی شده بود که نبود کارشناسان خبره در مبادی گمرک و عدم تست و ارزیابی خودرو موجب شده است که برخی واردکنندگان، خودروهای قدیمی را با دستکاری به عنوان خودروی به روز وارد کشور کنند. اما این بار نیز ابراهیمی خبر دستکاری سال ساخت خودروهای قدیمی را تکذیب کرد و مدعی شد که امکان ورود خودروهای قدیمی به کشور وجود ندارد.
علاوه بر موارد ذکرشده به منظور آشنایی بیشتر با شرایط واردات خودرو به کشور توسط افراد حقیقی و حقوقی گفت و گویی داشتیم با ناصر ابراهیمی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران که در ذیل می آید:
به عنوان سوال اول بفرمایید که خودرو باید چه شرایطی داشته باشد تا بتواند مجوز ورود به کشور را دریافت کند؟
پیرو مصوبه هیات دولت خودروهایی مجاز به واردات هستند که بتوانند تاییدیه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و سازمان حفاظت از محیط زیست را دریافت کنند که استاندارد آنها نیز باید بر مبنای استاندارد اروپا باشد علاوه بر دریافت تاییدیه از سوی موسسات مذکور خودرو برای ورود به کشور باید نو باشد.
با توجه به گفته شما دولت از ورود خودروهای دست دوم به کشور جلوگیری می کند با این حال مدیر فروش شرکت بی ام و در خاورمیانه چندی پیش از ورود خودروهای دست دوم این شرکت به ایران خبر داده بود، آیا با توجه به ضوابط و قوانین موجود در کشور این وعده محقق خواهد شد یا خیر؟
یکی از شروط مهم برای ورود خودرو به کشور نو بودن آن است و تنها باید یک سال از سال ساخت آن گذشته باشد تا خودرو بتوانند مجوز ورود به کشور را دریافت کند به طور مثال در حال حاضر فقط خودروهایی که سال ساخت آنها 2007است حق ورود به کشور را دارند و در صورتی که سال ساخت خودرویی بیش از یک سال باشد خودروی وارد شده از گمرک مرجوع می شود.
با توجه به اظهارات شما در حال حاضر دولت برنامه ای برای ورود خودروهای دست دوم به کشور ندارد؟
دولت هیچ برنامه ای برای ورود خودروهای کار کرده به کشور ندارد و این موضوع تاکنون از سوی مراجع رسمی نیز مطرح نشده است. زیرا در صورت اجرای این طرح کشور تبدیل به قبرستان خودروهای دست دوم می شود و این امر در بلندمدت کشور را با مشکل مواجه می کند.
در حال حاضر ورود خودرو توسط چه افرادی به کشور مجاز است؟
ورود خودرو توسط بازرگانان به کشور آزاد است و واردات توسط افراد حقیقی نیز به صورت شناسنامه ای صورت می پذیرد به این طریق که این افراد با ارائه شناسنامه مجاز به ورود یک خودرو به کشور هستند.
افراد حقوقی برای واردات خودرو به کشور باید چه شرایطی داشته باشند؟
داشتن نمایندگی یکی از شرایط اصلی برای این گروه است و علاوه بر نمایندگی، این گروه باید مجهز به دفاتر ارائه خدمات پس از فروش باشند.
این در حالی است که بیش از الزام واردکننده ها به ارائه خدمات پس از فروش، نمایندگی ها اقدام به واردات خودرو بدون ارائه این گونه خدمات می کردند که این امر مشکلات بسیاری را برای خریداران خودروهای وارداتی به وجود می آورد اما در حال حاضر و با تصویب قوانین جدید این مشکلات برطرف شده است.
با توجه به گفته شما در حال حاضر مشکل ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای وارداتی برطرف شده است؟
از زمانی که شرایط ضوابط فنی خودرو از جمله اجبار نمایندگی ها به ارائه خدمات پس از فروش تدوین شده تمامی خودروهای وارداتی از سوی نمایندگی ها با ارائه خدمات به متقاضیان عرضه می شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
براساس قوانین سابق افراد مقیم خارج از کشور به هنگام ورود به کشور مجاز به واردات خودروهای شخصی خود به کشور بودند. آیا این قانون هنوز هم در کشور اجرا می شود؟
در گذشته افراد مقیم خارج از کشور به هنگام مراجعت می توانستند وسیله نقلیه خود را وارد کشور کنند اما در حال حاضر هیچ تفاوتی میان افراد عادی و افرادی که در خارج از کشور مقیم هستند وجود ندارد و این دسته نیز باید خودرویی را انتخاب کنند که ضوابط فنی اعلام شده را داشته باشد و پس از ثبت سفارش در وزارت بازرگانی اقدام به ورود خودروی مورد نظر خود کنند.
با توجه به گفته شما امکان ورود خودروهای شخصی از سوی دانشجویان نیز وجود ندارد؟
خیر. این قانون نیز مسبوق به سابق است و امکان اجرای آن در گذشته وجود داشت اما در حال حاضر دانشجویان نیز باید با توجه به قوانین تصویب شده و مانند افراد عادی اقدام به ورود خودرو به کشور کنند.
دلیل حذف قانون ورود خودروی شخصی به کشور چه بود؟
اکثر خودروهایی که به این طریق وارد کشور می شدند با مشکل خدمات پس از فروش مواجه بودند به همین دلیل این گونه خودروها به مرور تبدیل به معضلی شده بود که دولت به منظور برطرف کردن این مشکل در حال حاضر این قانون را حذف کرده است.
هنگام ورود خودرو به کشور چه ارزیابی هایی بر روی خودرو انجام می شود؟
ضوابط فنی خودرو و تست های مورد نیاز بر روی خودروها از سوی سازمان های ذی ربط صورت گرفته و لیست خودروهای مورد تایید به گمرک اعلام می شود و براساس لیست اعلام شده گمرک مجوز ورود خودرو به کشور را صادر می کند.
با توجه به اظهارات شما یعنی هیچ تستی بر روی خودروها به هنگام ورود به کشور انجام نمی شود؟
از نظر گمرک ارزش کالا و محاسبه حقوق دولت اهمیت دارد و تست و ارزیابی توسط ارگان های دیگر صورت می گیرد.
یعنی تست و ارزیابی بر روی خودروهای وارداتی در گمرک صورت نمی گیرد؟
همانطور که گفتم لیست خودروهای مورد تایید از سوی مراکز ذی ربط تهیه شده و به گمرک اعلام می شود و گمرک نیز با توجه به لیست اعلام شده مجوز ورود به کشور را صادر می کند و در صورتی که خودرویی در لیست اعلام شده نباشد از ورود آن به کشور جلوگیری می شود.
اتحادیه دارندگان نمایشگاه خودرو سال گذشته اعلام کرد که به دلیل عدم تست و ارزیابی خودرو در گمرک برخی واردکنندگان خودروهای قدیمی را به راحتی وارد کشور می کنند آیا این موضوع صحت دارد؟
این موضوع صحت ندارد به دلیل اینکه تنها برخی از مبادی ورودی کالا به کشور مجاز به ورود خودرو هستند و در این مبادی نیز کارشناسان مجرب و کارآزموده وجود دارند که ورود خودرو زیر نظر آنها صورت می گیرد همچنین سال ساخت خودروها از روی شاسی قابل تشخیص است. در ضمن گمرک در خصوص سال ساخت خودرو بسیار سخت گیر بوده و بر اساس مصوبه هایی که هیات دولت تصویب و ابلاغ کرده عمل می کند، به همین دلیل امکان ورود خودروهایی که با شرایط اعلام شده همخوانی نداشته باشد وجود ندارد.
در حال حاضر تعرفه واردات خودرو به کشور به چه صورتی از واردکننده اخذ می شود؟
در حال حاضر واردکننده باید یک تعرفه 90درصدی و دو عوارض 5درصدی را برای ورود خودرو به کشور پرداخت کند که تعرفه 90درصدی همان تعرفه گمرکی است. از سال گذشته نیز دولت خودروهایی را که معدل سوختی برون شهری و درون شهری آنها در صد کیلومتر بیش از 6لیتر است را ملزم به پرداخت عوارض 5درصدی کرده که این عوارض نیز از سوی گمرک اخذ می شود همچنین واردکنندگان باید 5درصد نیز برای شماره گذاری خودروهای وارداتی به نیروی انتظامی پرداخت کنند.
عوارض 5درصدی به چه صورتی محاسبه می شود؟
عوارض 5درصدی در اصل مجموع ارزش خودرو به علاوه حقوق ورودی آن است که محاسبه و از واردکننده دریافت می شود.
علاوه بر عوارض مذکور سال گذشته دولت واردکننده ها را ملزم به خروج یک خودروی فرسوده یا پرداخت مبلغ آن معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان به ستاد تبصره 13 سابق کرد، اما شما از این عوارض صحبتی نکردید، آیا در حال حاضر این عوارض حذف شده است یا خیر؟
مبحث خروج خودروهای فرسوده از واردات خودرو جدا است و شرکت های خودروساز داخلی در حال اجرای این طرح هستند، دولت سال گذشته اعلام کرد که شرکت کنندگان در طرح خروج خودروهای فرسوده از تخفیف گمرکی برخوردار خواهند شد اما مبحثی در خصوص پرداخت عوارض به ستاد تبصره 13 مطرح نبوده است.
یعنی پرداخت عوارض یک میلیون و 500هزار تومانی به ستاد تبصره 13 وجود ندارد؟
همان طور که گفتم طرح خروج خودروهای فرسوده قانون و مقررات دیگری دارد و از مبحث واردات خودرو به طور کامل جدا است و شرکت هایی که در این طرح شرکت می کنند با تاییدیه نیروی انتظامی فقط از تخفیف گمرکی برخوردار خواهند شد.
پس با توجه به عوارض اعلام شد، در حال حاضر بیش از تعرفه مصوب از وارد کنندگان خودرو عوارض اخذ می شود؟
این مطلب کاملا صحت دارد. تعرفه واردات خودرو 90درصد اعلام شد اما تعرفه اخذ شده از واردکنندگان با توجه به دو عوارض 5درصدی که در اصل از واردکننده 10درصد دریافت می شود (به دلیل این که عوارض 5درصدی ارزش خودرو به علاوه حقوق ورودی محاسبه می شود) تعرفه واردات خودرو به 110درصد رسیده است.
پس با توجه به این شرایط می توان گفت تعرفه واردات خودرو نسبت به سال های گذشته تغییر نکرده بلکه تنها مبادی دریافتی آن تغییر کرده است؟
بله. تقریبا همین طور است. دولت سال گذشته و به منظور ترغیب واردکنندگان به ورود خودروهای با مصرف کمتر از 6 لیتر اقدام به تصویب دریافت عوارض مختلف از واردکنندگان کرد اما در حال حاضر خودروهای محدودی در دنیا وجود دارند که مصرفی کمتر از 6 لیتر دارند که این امر ورود این خودروها را به کشور تا حدودی غیرممکن کرده است.
اخذ عوارض از مبادی مختلف برای وارد کنندگان خودرو در حال حاضر مشکل ساز شده به طوری که واردکنندگان معتقد هستند پرداخت عوارض با مبادی مختلف موجب می شود که ورود خودرو به کشور به کندی صورت پذیرد آیا گمرک برای برطرف کردن این مشکل برنامه ای دارد یا خیر؟
در حال حاضر تا حدودی منابع دریافت عوارض کاهش یافته به طوری که واردکنندگان به هنگام پرداخت تعرفه 90درصدی عوارض 5درصدی گمرک را نیز پرداخت می کنند و 5درصد دوم نیز از سوی گمرک محاسبه شده و وارد کننده به هنگام مراجعه به نیروی انتظامی برای شماره گذاری خودرو فقط باید به بانک مراجعه کند و دیگر محاسبه عوارض در این مرکز صورت نمی گیرد و تقریبا این مشکل برطرف شده است.
با این شرایط می توان گفت که وارد کننده ها با هیچ مشکلی به هنگام ترخیص خودرو در گمرک مواجه نمی شوند؟
بیش از یک سال است که طرح پرداخت عوارض 5درصدی اعلام شده و واردکنندگان خودرو از آن مطلع هستند به همین دلیل پیش از انجام واردات اقدام به محاسبه کرده و پس از آن خودروی مورد نظر را وارد کشور می کنند که این امر موجب می شود که در گمرک با مشکل مواجه نشوند.
اما طی یک سال گذشته بارها اعلام شده که خودروها با مشکل ترخیص در گمرک مواجه شده اند و این امر موجب انبار خودروهای وارداتی در گمرک شده است؟
این موضوع صحت ندارد، خودرو مساله خاصی برای گمرک نبوده در صورتی که واردکننده براساس ضوابط قانونی اقدام به وارد کردن خودرو کند ترخیص بدون مشکل انجام می شود.
عمده ترین مشکل واردکنندگان برای ورود خودرو به کشور چیست؟
بیشترین مشکل در بحث استاندارد و مدل خودرو است. در برخی موارد واردکنندگان، مدل را با سال ساخت اشتباه می گیرند و اقدام به ورود خودرو به کشور می کنند که گمرک ناچار خودروی مذکور را مرجوع می کند. همچنین در حدود 6 ماه میان سال شمسی و سال میلادی تفاوت وجود دارد که این امر هم مشکل ساز شده است از سوی دیگر برخی کمپانی ها مدل های مشابه با مدل های مجاز اعلام شده در کشور را تولید می کنند و واردکننده بدون دقت به شماره شاسی اقدام به واردات خودرو می کنند که این امر هم مشکل ساز خواهد شد در این مورد در صورت برطرف شدن مشکل اجازه ترخیص به واردکننده داده می شود و در غیر این صورت ناچار به مرجوع کردن خودروهای وارداتی می شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد