چگونه می توان به عنوان دندانپزشک در کانادا به کار مشغول شد
آشنایی با مجموعه مشاغل مرتبط با بهداشت دهان و دندان: دندانپزشکی
در این پست به شرایط اشتغال دندانپزشکان در کانادا میپردازیم.
مسیر شغلی- تحصیلی برای فارغالتحصیلان کانادایی
اگر شما بخواهید در کانادا به تحصیل این رشته بپردازید باید پس از پایان
تحصیلات برای اشتغال، مجوز کار یا لیسانس بگیرید. اعطای این مجوز از وظایف و
اختیارات استانی است یعنی هر استان بر اساس قوانین و مقررات موجود در این
باره تصمیم میگیرد. یک دانشجوی این رشته برای رسیدن به این مجوز باید یک
مسیر ۵ مرحلهای را طی کند:
ابتدا باید در یکی از مراکز آموزشی معتبر برای اخذ مدرک کارشناسی تحصیل کند.
مدت زمان تحصیل برای دریافت این مدرک بر اساس دوره مربوطه و میزان فشردگی یا
گستردگی آن، برقرار بودن یا نبودن ترم تابستانه و کشش و توانایی خود فرد
میتواند بین دو و نیم تا ۴ سال باشد. البته واضح است که اگر فرد در هر ترم
تعداد واحدهای کمتری بگیرید این زمان افزایش مییابد. باید توجه داشت که همه
مراکز آموزش پزشکی مورد تایید National Dental Examining Board of Canada
(NDEB)(که اصلیترین مرکز ارزیابی و اعطای مجوز کار به دندانپزشکان در
کاناداست)، نیستند و قبل از هر چیز باید از این موضوع مطمئن شد که در یک مرکز
معتبر تحصیل میکنید چون در غیر این صورت فرد فارغالتحصیل شده باید همان
شرایط تحصیلکردگان خارج از کانادا را دنبال کند و عملاً تحصیلات کاناداییاش
هیچ تاثیری در سهولت مسیر تحصیل – اشتغال برایش نخواهد داشت.
این نکته مهمی است که در سایر زیرشاخههای دیگر این گروه نظیر بهداشتکار
دندان و دستیار دندانپزشک هم باید به آن توجه داشت و دقت کرد که صرف درس
خواندن در یک موسسه آموزشی در کانادا مادامیکه آن موسسه از سوی مراجعه رسمی
معتبر accredited شناخته نشود کفایت نمیکند. این نکته خصوصاً از این نظر
اهمیت دارد که هر روز از یک گوشه مرکز آموزشی جدیدی با ادعای اینکه به صورت
فشرده دورههایی را برگزار میکند (در خیلی از موارد، از طریق دورههای آموزش
راه دور و مکاتبهای) و افراد را زودتر روانه بازار کار خواهد کرد، پول و وقت
بسیاری را به باد میدهد.
در گام بعدی، شما باید بر اساس کارنامه لیسانس خود مناسبترین دوره تحصیلات
تکمیلی را در یک Dental School انتخاب و برای ادامه تحصیل تقاضا دهید. این
دوره ۴ ساله است و در پایان آن شما دکترای این رشته را دریافت میکنید. البته
هنوز برای کار آماده نیستید. در همین دوران است که شما تصمیم میگیرید یک
دندانپزشک عمومی شوید و یا در حوزه مشخصی متخصص شوید. تخصصهای periodontics,
orthodontics, endodontics از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛
اما شما میتوانید در سایر تخصصها شامل oral pathology, oral medicine and
oral and maxillofacial surgery که زمینه نیاز کمتری دارند ادامه تحصیل دهید.
با پایان یافتن این مرحله، دوره رزیدنسی شما آغاز میشود که در واقع انجام
فعالیت عملی در یک بیمارستان یا کلینیک در موقعیت سوپروایزری است.
در پایان این مرحله شما آماده شدهاید که برای دریافت جواز و لیسانس کاری
اقدام نمایید که خودش دو مرحله دارد:
شرکت در آزمونی که Canada's National Dental Examination Board برگزار میکند
و نتیجه آن در تمامی استانها منهای کبک قابل قبول است. کبک در این زمینه
تشکیلات و مقررات خاص خود را دارد.
پس از آن شما باید در Royal College of Dentists در استان خود ثبت نام کند.
در واقع از این مرحله فرد اجازه رسمی برای انجام کار در آن استان پیدا
میکند.
تحصیل کردگان این رشته در خارج از کانادا و آمریکا، نظیر شما که در ایران
سابقه تحصیلی و شغلی در مقام دندانپزشک داشتهاید باید به صورت زیر عمل کنند:
اول آنکه باید بدانید تحصیلات و سوابق شما هر چقدر هم طولانی و درخشان باشد
در بدو امر هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. شما باید نظیر سایرین برای دریافت
مجوز از NDEB و ثبت نام در رویال کالج استان خود اقدام کنید و NDEB هم شرط
چنین کاری را گذراندن موفقیتآمیز یک دوره دو ساله تحصیلات مکمل و کیفی در
یکی از ۱۰ مرکز تحصیلی که از سوی NDEB مورد تایید است قرار داده است. هدف این
است که این مرکز مطمئن شود شما تمامی آنچه را که ضروری یک تحصیل کرده این
رشته است فراگرفتهاید.
اما برای اخذ پذیرش در این دوره باید قبلا یک آزمون ارزیابیEligibility
Examination (EE) را با موفقیت پشت سر بگذارید. این آزمون توسطAssociation
of Canadian Faculties of Dentistry (ACFD) اجرا میشود.
پس از فارغالتحصیلی در این دوره شما مسیری شبیه یک فارغالتحصیل کانادایی
دارید یعنی به احتمال خیلی زیاد (بر اساس مقررات استانی) باید در آزمون NDEB
شرکت کنید و سپس برای مجوز ثبت نام کنید.
حقیقت این است که بازگشت به پشت میزهای درس و کتاب برای همه آسان نیست و چنین کاری برای کسانیکه فاصله کمتری با ایام تحصیل خود داشتهاند راحتتر از افراد
باتجربه است. شاید یک دلیل عدم علاقه وزارت مهاجرت به جذب دندانپزشکان مهاجر
همین باشد چون تردیدی نیست که آنها نمیتوانند حداقل تا ۳ سال بعد از ورود به
کانادا وارد بازار کار شوند و برخلاف رشتههایی چون پزشکی هم به صرف شرکت در
آزمون، شرایط پذیرش و کسب مجوز محقق نخواهد شد (البته این تنها یک دلیل است.)
چه راههایی میتوان انتخاب کرد؟
برای کسانیکه جوانتر و پرحوصلهتر هستند ادامه دادن همین مسیر اصلی بیان شده،
بهترین راه است. اگر فرد به این زمان ۲ تا ۳ سال به عنوان سرمایهگذاری برای
آینده نگاه کند قطعاً تحمل این سختیها آسانتر میشود. بدیهی است که هر چه
فرد از نظر آشنایی با تکنیکهای جدیدتر و تسلط به زبان انگلیسی مهیاتر شود،
پیمودن این مسیر راحتتر خواهد بود. در پستهای بعد که به آینده شغلی و میزان
درامد دندانپزشکان در کانادا اشاره خواهیم کرد، تایید خواهید کرد که کاربرد
عبارت «سرمایهگذاری برای آینده» بیدلیل نیست.
برای کسانیکه راه سادهتری را میجویند تحصیل در کالج برای دریافت دیپلم
بهداشتکار دندان یک انتخاب معقول است. این رشته از درآمد خوبی برخوردار است و
به دلیل سادگی دروس برای یک دارنده دکترای این رشته، وی به راحتی و در زمان
کوتاه آن را به پایان خواهد رساند. بدیهی است که اعتبار اجتماعی آن به اندازه
دندانپزشکی نیست اما برای خیلی از دندانپزشکانی که در ایران هنوز در سالهای
اولیه کاری بودهاند و چندان اعتبار اجتماعی دندانپزشکان در ایران را لمس
نکردهاند انتخاب خوبی است. درباره این رشته در پستهای آتی بیشتر خواهیم
گفت. این گروه از پزشکان شاید در آینده و پس از آشنایی بیشتر با محیط و
الزامات شغلی، بتوانند با گذراندن دورههای کیفی و آزمونهای مربوطه به جمع
دندانپزشکان وارد شوند.
گزینه آخر مربوط برای دندانپزشکان قدیمی و باتجربه و دارای درآمد خوب در
ایران است. این افراد میتوانند فرصتهای شغلی برتر و پردرآمدتر خود در ایران
را حفظ کرده و همان مسیر را ادامه دهند و بخشی از سرمایههای انباشته شده خود
را به امر سرمایهگذاری در تاسیسات پزشکی، ساخت کلینیک و نظایر آنها در
کانادا اختصاص دهند و در واقع، دوران بازنشستگی خود در این رشته را در کانادا
بگذرانند. از این نظر به دلایل متعدد کبک یک انتخاب بسیار مناسب برای آنها و
تمامی اعضا خانواده است.
شرایط شغلی برای دندانپزشکان
همانطور که بیان شد دندانپزشکان از درآمد خیلی زیادی برخوردار هستند. برای
شاغلین این حوزه نمیتوان به راحتی از درآمد ساعتی سخن گفت چون اکثریت آنها
دارای بیزینس شخصی خود هستند و لذا نظیر هر بیزینس دیگر با انعکاس دادن
هزینههای مرتبط شغلی در حساب درآمدها-هزینهها و بهرهگیری از قوانین
مالیاتی، سود خالص سالانه را به میزان قابل ملاحظهای افزایش میدهند. همچنین
افراد پرسابقهتر از طریق شراکت و با راهاندازی لابراتوارهای دندان ویژه
خود، بر درآمدهای سالانه خود بیش از پیش میافزایند.
با این حال بر اساس ارزیابیهای دولتی، متوسط درآمد ساعتی این گروه (برای
کسانیکه در کلینیکها یا بیمارستانها کار میکردند) در سال ۲۰۰۰-۲۰۰۱ در
انتاریو بیش از ۵۹ دلار در ساعت (بیش از ۱۲۰ هزار دلار در سال) بوده است که
هم اکنون و با افزایش درآمدهای سنواتی باید بیش از این باشد. این درحالی است
که همین برآوردها در برخی نقاط انتاریو در سال ۲۰۰۶ از ۸۳ تا ۹۰ دلار درآمد
ساعتی هم گزارش کردهاند. از آنجا که نیازهای بهداشتی دهان و دندان برای تمام
گروههای مختلف سنی فراگیر است، اگر کسی بتواند در شهرهای صنعتی و کوچک که
تعداد پزشک کم اما پوشش بیمههای مکمل دندان فراوان است کار کند (حتی در
کلینیکها یا بیمارستانها) درآمد به مراتب بیشتری کسب خواهد کرد. به همین
دلیل این شغل در گروه پردرآمدترین ۱۰ شغل کانادا قرار میگیرد.
به نقل از نقل از سایت www.parscanada.com
ظهر تاسوعا است و فرصتی است که انسان با خود واقعی اش روبرو شود و من نیز در این آیینه، خویشتن خویش را مشاهده می کنم و می بینم که امروز چقدر عجول هستم ، تا چه حد حریص و سیری ناپذیر و تا چه حد شکم بر من حاکم است و جز آن، چیز دیگری را نمی شناسم .امروز به راحتی دروغ می گویم، به گرسنه و درمانده تر از خود رحم نمی کنم و در اِسراف غرق شده و غذای متبرک او را اسراف کرده و در زباله دانی می ریزم و... این است خـود واقعـی مـن که در روز عـاشـورا برمَـلا می شود.
آری تاسوعا و عاشورا، آیینه ی تمام قدی است در مقابل ما تا بتوانیم خود واقعی را در آن نظاره و شناسایی کنیم و او را نیز بهتر بشناسیم.
بیاییم در این آیینه به خود نگاهی بیاندازیم و برای خود چاره ای اندیشیده و طرحی نو بیابیم تا پس از رسیدن به اندیشه ای درست، نوبت به انجام عمل رسیده و نهضت حسین(ع) را در عمل زنده نگاه داریم. وای اگر از همه ی این نهضت ها و حماسه های بزرگ، برای ما دست بریده ای، لب خشکیده ای، سر بریده و فرق شکافته ای و... باقی مانده باشد و معرفت حرکت انسان های بزرگ تاریخ در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده و از آن ها فقط مراسمی برجای مانده باشد، آن وقت است که باید گریست و گریست، برسر زد و شیون کرد و...
امروز عاشوراست، به یاد می آورم که سال ها است که با حسین(ع) بیعت بسته و بیعت شکنی می کنم، به یاد مُهر نمازم افتادم که از تربت پاک کربلاست و من به نشانه ی بیعت با او مبنی بر ادامه ی نهضت حق طلبانه و ظلم ستیزانه اش همواره برآن پیشانی می گذارم و هرزمان که پیمان«ایاک نعبد و ایاک نستعین» را با خدا می بندم که «تنها عبد او باشم و فقط از او استعانت بطلبم» ، اما دریغ از یک ذره عمل.
امروز در آیینه ی عاشورا خود را نظاره می کنم و جُز پیمان شکنی حرفـه ای و ماهر که حتی به پیمان شکنی های خود نیز واقف نیست، شخص دیگری نمی بینم. من از یک سو پیمان خود را با خدا می شکنم و از سویی دیگر با حسـین(ع) و می خواهم با شرکت در مراسمی و ریختن اشکی به خود بگویم که دین خود را نسبت به او ادا کردم و با این وسیله وجدان پیمان شکن خود را راحت کـنم. اما آیا بدین ترتیب وظیفه ی خود را درقبال این پیمان انجام داده و در زمره ی حسینیان قرار گرفته ام؟
هم اکنون حداقل خوشحال هستم که پیمان (لبیک؛ اللهم لبیک؛ لبیک لا شریک لک؛ لبیک) را نبسته و بار پیمان شکنی ام را از این سنگین تر نکرده و به شیطان نیز سنگی نزده ام تا دروغ هایم، بیش تر از این آشکار نشود.
اگر حسین (ع) هم اکنون در بین ما حاضر شود؛ از عملکردهای ما در زنده نگهداشتن نهضت عظیمش چه می بیند؟ او ما را نظاره خواهد کرد که همچون قوم بنی اسراییل که در غیاب موسی، گوساله ی سامری را بر سر دست بلند کردند ما نیز درغیاب او عَلَم ها ساخته، کله های اژدهای فلزی را بر طرفین آن قرار داده، مجسمه های فلزی دیگری را به جای گوساله بر آن نصب کرده ایم و آن را بلند کرده، به هر سو می کشیم و عَلَم نهضت او را به علم زورآزمایی تبدیل نموده ایم. او ما را خواهد دید که باطن را فدای ظاهر کرده، کمتر در این مراسم مهم به درس های عاشورا می اندیشیم
اگر امروز حسین(ع) در بین ما بود و ما از آن حضرت سوال می کردیم که از ما عمل و وفای به عهد می خواهد و یا فقط گریه و زاری و بر سر زدن را، چه پاسخی به ما می دادند؟
آری باید برای این همه گمراهی و دور بودن از راه و پیمان شکنی ها گریه کنم؛ حداقل امروز را، زیرا احتمال دارد فردا همه چیز دوباره فراموش شده و چهره ی واقعی خود را نیز تا مُحرم و مُحرم های دیگر به دست فراموشی سپارم.
حسین(ع) تا ابد، بلبلی است بر شاخه ی درخت هستی، تا چه کسی از ناله او پریشان و منقلب شود و به این وسیله درون خود را شکوفا کند.
آن کـس که پریشان شود از نالـه ی بلبل
در دامنش آویز که در وی اثری هست(حافظ)
بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دوره پیش دانشگاهی به شکل موجود حذف شده است، نه دوره راهنمایی.
مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام این مطلب گفت: رسانهها باید به جای پرداختن اشتباه به حذف دوره راهنمایی، حذف پیش دانشگاهی را مد نظر قرار میدادند.
وی افزود: طول دوره آموزش و پرورش بر مبنای اسناد تحول 12سال است که به دو دوره 6ساله تقسیم میشود.
نوید ادهم ادامه داد: 6ساله دوم خود شامل دو دوره 3ساله میشود، این تمام آن فرآیندی است که در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است.
وی با تاکید بر عدم حذف دوره راهنمایی خاطر نشان کرد: ممکن است اسم و عنوانش حذف شود اما اصل دوره حذف شدنی نیست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: مشاوره و هدایت تحصیلی و تربیتی در دوره راهنمایی و دبیرستان، از مباحث جدی آموزش و پرورش است و قابل حذف شدن نیست. بنابراین چیزی که حذف شده است دوره پیش دانشگاهی است که هیچ توجیهی ندارد.
وی تصریح کرد: این تغییرات و تغییرات مشابه دیگر باید در گام اول در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود و اگر نیاز باشد آنها را به تصویب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی میرسانیم.
نوید ادهم یادآور شد: آموزش و پرورش آمادگی طی مراحل تصویب توسط این دو نهاد را دارد، هر چند که قبل از تصویب این تغییر، اسناد تحول را در اختیار این دو مرکز گذاشته بودیم.