از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

تولد امام رضا بر شیعیان مبارک باد

آن گاه که درهاى آسمان گشوده شد و پرتوى از نور رخشان امامت بر زمین تابید، مژده اى شادی بخش، دلهاى زمینیان را فراگرفت وتاریکناى سلطه گرى وهواپرستى، با زایش رهبرى ربّانى ورهاننده، به رسوایى افتاد.
یازدهم ذى القعده سال 148 هجرى که امام رئوف ما زاده شد، وعلى بن موسى الرضا علیه السلام به عنوان سرچشمه اى از نیکى ومهربانى وهدایت رخ نمود، پناهگاهى پدید آمد که خدا پرستان را در خود گرد آورد.

درود بر تو


اى هشتمین سپیده


- اگر از سایه ساران درود مى پذیرى-


.باران نیز به اِزاى تو پاک نیست


و بر ما درود


-اگر فاصله خویشتن تـا تو را تنها بتوانیم دید-


، ای آفتـاب


! ما آن سوی ذرّه مانده ایم

فرازهای از دعای کمیل

* به نظر من دعای کمیل یکی از زیباترین و صمیمانه ترین دعاهاست. یه بخشهایی از این دعا هست که هر وقت بهش می رسم احساس می کنم دارم خیلی صمیمی و نزدیک با خدا حرف میزنم و خیلی متاثر میشم:

اى خداى من اى سید و مولاى من آیا باور کنم که مرا در آتش مى‏سوزانى با وجود آنکه به توحید و یکتائیت گرویدم و با آنکه دلم به نور معرفتت روشن گردید و زبانم به ذکرت گویا شد و در باطنم عقد محبت استوار گردید و بعد از آنکه از روى صدق و خضوع و مسکنت به مقام ربوبیتت اعتراف کردم
بسیار دور است که تو کریمترى از اینکه از نظر بیاندازى کسى را که پرورش داده‏اى آن را یا آنکه دور کنى کسى را که نزد خود کشیده یا برانى آنکه را که به او جا داده‏اى یا بسپارى بسوى بلاء آنکه را که به او کفایت کرده‏اى و رحم نموده‏اى
و اى کاش اى خداى من و سید و مولاى من بدانستمى که تو آتش قهرت را مسلط مى‏کنى بر آن رخسارها که در پیشگاه عظمتت سر به سجده عبودیت نهاده‏اند یا بر آن زبانها که از روى حقیقت و راستى ناطق به توحید تو و گویا به حمد و سپاس تواند یا بر آن دلها که از روى صدق و یقین به خدایى تو معترفند یا بر آن جانها که از علم و معرفت در پیشگاه جلالت خاضع و خاشعند یا بر آن اعضایى که مشتاقانه به مکانهاى عبادت و جایگاه طاعتت مى‏شتابند و به اعتقاد کامل از درگاه کرمت آمرزش مى‏طلبند و هیچکس به تو این گمان نمى‏برد و چنین خبرى از تو اى خداى با فضل و کرم به ما بندگان نرسیده
در صورتى که تو خود بى‏طاقتیم را بر اندک رنج و عذاب دنیا و آلامش مى‏دانى و آنچه جارى شود در آن از بد آمدنى‏هاى آن بر اهل آن با آنکه رنج و الم دنیا اندک است و زمانش کم است و دوامش ناچیز است و مدتش کوتاه است پس من چگونه طاقت آرم و عذاب‏عالم آخرت و آلام سخت آن عالم را تحمل کنم و حال آنکه مدت آن عذاب طولانى است و زیست در آن همیشگى است و هیچ بر اهل عذاب در آنجا تخفیفى نیست چندان که آن عذاب تنها از قهر و غضب و انتقام توست که هیچکس از اهل آسمان و زمین تاب و طاقت آن ندارد اى سید من پس من بنده ناتوان ذلیل و حقیر و فقیر و دور مانده تو چگونه تاب آن عذاب دارم
اى خداى من اى پروردگار من و سید و مولاى من از کدامین سختیهاى امورم بسویت شکایت کنم و از کدام یک به درگاهت بنالم و گریه کنم از دردناکى عذاب آخرت بنالم یا از طول مدت آن بلاى سخت زارى کنم پس تو مرا با دشمنانت اگر به انواع عقوبت معذب گردانى و با اهل عذابت همراه کنى و از جمع دوستان و خاصانت جدا سازى در آن حال گیرم که بر آتش عذاب تو اى خداى من و سید و مولاى من و پروردگار من صبورى کنم چگونه بر فراق تو صبر توانم کرد و گیرم آنکه بر حرارت آتشت شکیبا باشم چگونه چشم از لطف و کرمت توانم پوشید یا چگونه در آتش دوزخ آرام گیرم با این امیدوارى که به عفو و رحمت بى‏منتهایت دارم
بارى به عزتت اى سید و مولاى من به راستى سوگند مى‏خورم که اگر مرا با زبان گویا (به دوزخ) گذارى من در میان اهل آتش مانند دادخواهان ناله همى کنم و بسى فریاد مى‏زنم بسویت مانند شیون گریه کنندگان
آیا درباره تو اى خداى پاک و منزه و ستوده صفات گمان مى‏توان کرد که بشنوى در آتش فریاد بنده مسلمى را که به نافرمانى در دوزخ زندانى شده و سختى عذابت را به کیفر گناه مى‏چشد و میان طبقات جهنم به جرم و عصیان محبوس گردیده و ضجه و ناله‏اش با چشم انتظار و امیدوارى به رحمت بى‏منتهایت بسوى تو بلند است و به زبان اهل توحید تو را مى‏خواند و به ربوبیتت متوسل مى‏شود؟ باز چگونه در آتش عذاب خواهد ماند در صورتى که به سابقه حلم نامنتهایت چشم دارد یا چگونه آتش به او الم رساند و حال آنکه به فضل و کرمت امیدوار است یا چگونه شراره‏هاى آتش او را بسوزاند با آنکه تو خداى کریم ناله‏اش را مى‏شنوى و مى‏بینى مکانش را یا چگونه شعله‏هاى دوزخ بر او احاطه کند با آنکه ضعف و بى‏طاقتیش را مى‏دانى یا چگونه به خود بپیچد و مضطرب بماند در طبقات آتش با آنکه تو به صدق (دعاى) او آگاهى یا چگونه مأموران دوزخ او را زجر کنند با آنکه به صداى یا رب یا رب تو را مى‏خواند یا چگونه به فضل تو امید آزادى از آتش دوزخ داشته باشد و تو او را به دوزخ واگذارى
هیهات که هرگز چنین معروف نباشد و این گمان نرود و به رفتار با بندگان موحدت که همه احسان و عطا بوده این معامله شباهت ندارد
پس من به یقین قاطع مى‏دانم که اگر تو بر منکران خداییت حکم به آتش قهر خود نکرده و فرمان همیشگى عذاب دوزخ را به معاندان نداده بودى محققا تمام آتش دوزخ را سرد و سالم مى‏کردى و هیچکس را در آتش جاى و منزل نمى‏دادى

شرایط انتقال دانشجویانایرانی مشغول به تحصیل در جمهوری آذربایجان

دستورالعمل نحوه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی داخل

مقدمه: در اجرای بند ح تبصره 17 قانون بودجه سال 83 کل کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی، دستورالعمل نحوه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی داخلی به شرح زیر تنظیم و ابلاغ می شود.

ماده 1: برای رعایت اختصار، در این دستورالعمل از واژه های ریر استفاده شده است:

1-1 دستورالعمل: دستورالعمل نحوه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی داخل؛

1-2 وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

1-3 موسسه: دانشگاه، موسسه آموزش عالی یا مرکز پژوهشی دارای مجوز از وزارت؛

1-4 دانشجو: دانشجوی دارای تابعیت ایرانی شاغل به تحصیل در یکی از دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی معتبر خارج از کشور.

ماده 2: شرایط عمومی انتقال به شرح زیر است:

2-1 معتبر بودن موسسه مبدا از نظر وزارت؛

2-2 نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر مقررات آموزشی و خدمت وظیفه عمومی؛

2-3 دارا بودن مدارک تحصیلی تائید شده مقاطع قبلی؛

2-4 نداشتن بیش از یک سال وقفه تحصیلی در زمان تسلیم تقاضا به موسسه؛

2-5 دارا بودن دیپلم دوازده ساله یا پیش دانشگاهی یا معادل ارزشیابی شده آن به تائید وزارت آموزش و پرورش برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی.

ماده 3: شرایط اختصاصی انتقال به شرح زیر است:

3-1 میانگین نمرات امتحان کتبی پایان دوره کامل متوسطه یا پیش دانشگاهی، برای انتقال به دوره های کارشناسی کمتر از 12 و برای دوره های دکترای عمومی کمتر از 14 نباشد.

3-2 مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته: گذراندن حداقل 12 واحد درسی یا معادل آن در یک نیمسال تحصیلی.

3-3 مقطع کارشناسی پیوسته: گذراندن حداقل 24 واحد درسی یا معادل آن در یک سال تحصیلی با میانگین کل حداقل 5/2 از 4 یا معادل آن.

3-4 مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته: گذراندن حداقل 14 واحد درسی یا معادل آن در یک سال تحصیلی با میانگین کل حداقل 3 از 4 یا معادل آن.

3-5 مقطع دکترای حرفه ای دامپزشکی: گذراندن حداقل 48 واحد درسی یا معادل آن در دو سال تحصیلی با میانگین کل حداقل 3 از 4 یا معادل آن.

3-6 مقطع دکترای تخصصی: حداکثر یک سال از دوره تحصیل تا زمان دفاع از رساله باقی مانده باشد. در موارد خاص شورای آموزشی موسسه اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

3-7 موسسات غیردولتی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد می توانند در صورتی که دانشجو دارای شرایط نمره و واحد مندرج در ماده 2 نباشد، منوط به آنکه از حداقل نمره قبولی (دوره متوسطه پیش دانشگاهی و ترم دانشگاهی) و تعداد واحدها از یک ترم رسمی کمتر نباشد، با تشخیص کمیسیون موارد خاص، نسبت به پذیرش دانشجو اتخاذ تصمیم نمایند.

تبصره 1: تعداد حداقل واحدهای درسی مورد نیاز برای انتقال در مقطع کارشناسی برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاههای داخل کشور که بورسیه هستند و یا از فرصت مطالعاتی استفاده می کنند به نصف کاهش می یابد.

تبصره 2: در صورتی که ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجو در مقطع پائین تر با توجه به تعدادی از واحدهای گذرانده شده متقاضی در مقطع بالاتر انجام شده باشد، واحدهای مذکور به عنوان واحدهای گذرانده دانشجو در مقطع بالاتر محاسبه نمی شود.

تبصره 3: ارزشیابی و پذیرش تعداد واحدهای درسی گذرانده شده دانشجو وفق مقررات مربوط بر عهده موسسه پذیرنده است.

تبصره 4: مدارک تحصیلی دانشجو باید به تائید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل دانشجو رسیده باشد.

ماده 4: سقف ظرفیت پذیرش دانشجوی انتقالی و میزان شهریه تحصیلی آنها توسط هیئت امنا تصویب خواهد شد.

تبصره 1: میزان شهریه تحصیلی و سقف پذیرش دانشجوی انتقالی به تفکیک رشته تحصیلی در هر سال به تصویب هیئت امنا خواهد رسید.

تبصره 2: فرزندان اعضای هیئت علمی و دانشجویان بورسیه خارج از کشور از پرداخت شهریه معاف خواهند بود و شهریه مامورین رسمی دولت به خارج از کشور در موسسات دولتی مطابق شهریه شبانه خواهد بود.

ماده 5: دانشجو در دوران تحصیل تابع مقررات و ضوابط مورد عمل موسسه پذیرنده است.

تبصره 1: موسسه می تواند ضمن رعایت شرایط اختصاصی ماده 3، از طریق برگزاری مصاحبه علمی، اتخاذ تصمیم نماید.

تبصره 2: ثبت نام دانشجویان بورسیه وزارت در خارج از کشور منوط به تائید اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت است.

ماده 6: تعداد و مشخصات واحدهائی که دانشجو باید بگذراند و حداکثر مدت زمان مجاز برای اتمام تحصیل از سوی گروه آموزشی ذیربط موسسه پذیرنده تعیین می شود.

ماده 7: پذیرش دانشجو برای رشته ها و مقاطع تحصیلی دایر در موسسه انجام می شود.

 این دستورالعمل در 7 ماده و 8 تبصره در تاریخ 1/7/83 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و پس از ابلاغ قابل اجرا است. ضمنا از تاریخ تصویب این دستورالعمل، کلیه آئین نامه ها و مصوبات قبلی و بخشنامه های مغایر با آن لغو می گردد.

مدارک لازم برای انتقال دانشجویان

1- اصل و فتوکپی مدرک دیپلم کامل متوسطه (پایان مدرک پیش دانشگاهی) با ریزنمرات آن.

2- اصل و فتوکپی گواهی اشتغال به تحصیل دانشگاه همراه با اصل و فتوکپی کلیه ریزنمرات و مدارک تحصیلی دوره نیمه تمام (کارشناسی، کارشناسی ارشد) که به تائید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل رسیده باشد.

3- اصل و فتوکپی مدرک کارشناسی با ریزنمرات آن (برای متقاضیان انتقال کارشناسی ارشد)

4- اصل و فتوکپی مدرک کارشناسی ارشد با ریزنمرات آن (برای متقاضیان انتقال دکتری)

5- اصل و فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده از ایران برای دانشجویانی که قبل از دیپلم متوسطه از ایران خارج شده اند.

6- یک نسخه فتوکپی تمام صفحات شناسنامه

7- یک نسخه فتوکپی تمام صفحات گذرنامه

8- فتوکپی برگه وضعیت خدمت نظام وظیفه (برای آقایان)

9- یک قطعه عکس

10- فتوکپی احکام بورس (برای دانشجویان بورسیه و همسر و فرزندان آنان) و موافقت اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج برای ادامه تحصیل در ایران

11- فتوکپی حکم کارگزینی هیات علمی (برای اعضای هیات علمی دانشگاه های داخل کشور و همسر و فرزندان آنان)

12- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده از کشور خارج به زبان اصلی و یک نسخه ارزشیابی شده آن (برای همسر و فرزندان فارغ التحصیلان بورسیه و عضو هیات علمی دانشگاه ها که پس از اخذ مدرک در کشورهای خارج به ایران مراجعت کرده اند)

13- در صورتیکه متقاضی بدلایل سیاسی-فرهنگی از کشور محل تحصیل خود اخراج شده است ارائه مدارک مستند که دلالت بر این امر بنماید از سوی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل الزامی است.

 

یادآوری مهم به داوطلبان:

1- کلیه مدارک تحصیلی باید با مهر و تائید دانشگاه و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل باشد.

2- آخرین دانشگاه که در خارج کشور تحصیل می کردید باید مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

3- در صورتیکه مدرک دیپلم یا کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در خارج از کشور گرفته اید باید ارزشیابی شده آن را حسب مورد توسط وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه یک نسخه به زبان اصلی آن ارائه نمائید.

4- با توجه به اینکه انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور طی بخشنامه شماره 11110/11 مورخ 11/8/1383 به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی واگذار گردیده است، لطفا مدارک مورد نیاز را مستقیما به دانشگاه مورد نظر ارائه نمائید