از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

تحصیل پزشکی در کشور بلاروس



جمهوری بلاروس (روسیه سفید) یکی از کشورهای اروپای شرقی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 تشکیل شد و تا پیش از آن جزو شوروی سابق بود.

بلاروس از شمال و شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین، از غرب با لهستان و از شمال با لتونی و لیتوانی همسایه است. پایتخت آن شهر مینسک است.

بین قرن‌های ششم و هشتم میلادی، آنچه که هم اکنون به نام بلاروس نامیده می‌شود تحت سکونت مردم اسلاو قرار داشت، که هنوز هم بر آن کشور سیطره دارند.

به تدریج اسلاوهای قدیمی شرق شروع به برقراری ارتباط با ورنجیان‌ها کردند و کشوری را تحت عنوان روسیه کییفی تشکیل دادند، که عمدتا نواحی اطراف پولاتسک نوین امروزی در بخش شمالی آن کشور در برمی‌گرفت.

در جنگ جهانی دوم در فاصله سال‌های 1941 تا 1944 نیروهای آلمان این سرزمین را اشغال کردند. در این زمان این سرزمین دو میلیون و 200 هزار نفر از ساکنانش را از دست داد.

پس از پایان جنگ، بلاروس، یکی از 51 امضاء کننده بنیاد ملل متحد در سال 1945 بود. بازسازی که پس از جنگ در بلاروس انجام شد سبب شد بلاروس نسبت به دیگر جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی توسعه چشمگیرتری داشته باشد.

در این زمان، بلاروس به مرکز اصلی سازندگی در ناحیه غرب اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. افزایش مشاغل باعث سرازیر شدن جمعیت مهاجر فراوانی از جمهوری روسیه به این کشور شد.

بلاروس در 27 جولای 1990 موجودیت خود را اعلام کرد و در 25 اوت 1991،با به دست آوردن استقلال کامل خود، رسما به جمهوری بلاروس تبدیل شد. در حدود همان زمان بود که استانیسلاو ششکویچ رییس شورای عالی بلاروس به عنوان رهبر کشور برگزیده شد.

جغرافیای کشور بلاروس

حاصلخیز و پر آب در مرکز و ماندابهای پست پریپیت در جنوب و شرق. بیشتر کشور مسطح است.  رودهای مهم:‌دنپر، پریپیت، دوینا، نمان.  بلندترین نقطه: کوه دزیارژینسکایا، 346 متر.  آب و هوا: تنوع دمایی در این کشور به دلیل نزدیکی دریای بالتیک اعتدال می‌یابد. زمستانهای بلاروس بسیار معتدل تر از زمستانهای بخش اروپایی روسیه در شرق است.


چرا تحصیل در بلاروس؟
  • برخورداری از استاندارهای اروپایی
  • نیمی از آموزش به زبان انگلیسی می باشد
  • برخورداری از دروس و رشته های به رسمیت شناخته شده توسط (WHO, MCI,  UNESCO, EUROPEAN COUNCIL)
  • راهنمایی برای مجوز آزمون های بین المللی پزشکی نظیر  PLAB, USMLE, MCI Test, ERPM و (MOH/DOH/HAAD (USA
  • عدم نیاز به مدرک  IELTS یا TOEFL برای اخذ پذیرش
  • عدم نیاز به نشان دادن بودجه و پشتوانه مالی برای اخذ ویزا
  • کسب تجربه و یادگیری غنی آموزشی از طریق ملاقات و ارتباط با اساتید کشورهای آمریکا ، کانادا و بریتانیا
  • چشم اندازی خوبی از اقامت و اسکان در اروپا پس از اتمام دوره تحصیل
  • برخورداری از یکی از بهترین سیستم های حمل و نقل در اروپا
  • استقبال خوب و صمیمانه از دانشجویان خارجی
  • فرصت تحصیل و ملاقات با بیش از 6000 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف
  • محیطی بسیار امن برای تحصیل و زندگی بدون تبعیض نژادی
  • دانشگاه های بلاروس دارای کمترین هزینه شهریه در جهان می باشند !
  • پروسه ورود به کشور بلاروس برای شروع تحصیل آسان و ساده می باشد
  • پذیرش آسان در رشته های علوم پزشکی،تخصص های پزشکی و دندان پزشکی بدون امتحان ورودی
  • برخورداری از شهرت جهانی در زمینه آموزش و تحقیق
  • برخورداری از پیشینه قوی به لحاظ پژوهشهای علمی و تاثیرات اجتماعی در اروپا
  • دارای 20 دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران
  • یکی از زیباترین و امن ترین کشورهای تازه استقلال یافته
  • پایتخت بلاروس ، شهر زیبای مینسک دارای قدمت 950 سالانه
تحصیل در بلاروسبلاروس (روسیه سفید) 
کیفیت مناسب و خوب آموزش و تحقیق در دانشگاه های بلاروس (روسیه سفید)از شهرت جهانی برخوردار است ؛ به طوریکه در سال 2000 – 2001 میلادی حدود 12000 دانشجوی خارجی فقط در شهر مینسک پایتخت بلاروس در مقاطع کارشناسی ؛ کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل بوده اند . دانشگاه های بلاروس به لحاظ علمی و تاریخی و پژوهشهای علمی و تاثیرات اجتماعی در اروپا دارای پیشینه قوی و شناخته شده است .

بلاروس یکی از زیبا‌ترین و امن‌ترین کشور‌های تازه استقلال یافته است و پایتخت آن شهر زیبای مینسک است که حدود 950 سال قدمت دارد .

بلاروس از نظر علمی در سطح بالایی قرار گرفته و یکی از دانشمندان بلاروس در سال 2000 در رشته فیزیک جایزه نوبل دریافت کرده است.

آموزش در بلاروس

 تحصیلات برای شهروندان در این کشور از کودکستان تا بالاترین درجات دانشگاهی رایگان و مجانی است و حداقل تحصیلات در جمهوری بلاروس فوق دیپلم میباشد.

در این جمهوری چهل و شش دانشگاه و دانشکده و بیش از یکصد وچهل موسسه تحقیقاتی و پژوهشی و چهل موسسه اجرایی بطور احسن مشغول تحقیقات علمی پژوهشی و پرورش کادر در زمینه های مختلف میباشد. در این کشور مسیله تندرستی و سلامت مردم از اهمیت خاصی برخوردار میباشد به همین علت در مان برای همگان رایگان میباشد.

این کشور یک جمهوری جوان و دانشگاهی است که دارای دانشگاه ها ، انستیتو ها و مراکز تحقیقاتی متعدد با پتانسیل علمی بالا میباشد که در آنها شرایط مناسبی برای تحصیل و زندگی دانشجویان خارجی وجود دارد و مردم بلاروس برای خارجیان احترام و ارزش خاصی قایل میباشند. 

 آموزش زبان انگلیسی در بلاروس

کسانی که بخواهند در کنار زبان روسی به فراگیری زبان انگلیسی نیز بپردازند می توانند با هزینه ای معادل 30 دلار در ماه در دانشگاه زبان های خارجی تحت نظر مجرب ترین اساتید زبان انگلیسی هفته ای سه جلسه و هر جلسه معادل 3 ساعت مشغول به تحصیل شوند.

  امتیازات تحصیل در بلاروس

*پایین بودن هزینه ها نسبت به سایر کشورهای مشابه

*اعتبار علمی خوب و بالا

*ارتباط مناسب با دانشجویان

*ارتباط خوب با سایر ملل

*امنیت بالا

*امکانات کامل تفریحی و رفاهی

*روادید آسان

*خوابگاههای دانشجویی مناسب

*شهریه های ارزان نسبت به سایر کشورها

*آب و هوای معتدل تر نسبت به روسیه

*قدمت بالای دانشگاهها

*هزینه کم زندگی نسبت به روسیه و کشورهای همجوار


هزینه تحصیل

هزینه هابلاروس (روسیه سفید) 

هزینه ثبت نام دوره کالج (زبان اموزی) : 2500 دلار

شهریه دانشگاه ها از دانشگاه به دانشگاه و از رشته به رشته متفاوته اما بصورت میانگین بدین شرح است:

از 2500 دلار تا 4000 دلار بسته به مقطع تحصیلی که هرچه بالاتر باشد گرانتر است.

کارشناسی:از 2500 دلار تا 3000 دلار بسته به نوع رشته

ارشد و رشته های پزشکی: از حدود 3000 دلار تا 3800 دلار

دکتری از 3500 دلار تا حدود 4000 دلار در سال می باشد.

(شهریه در یک مرحله دریافت می گردد)

شروع دوره کالج زبان و یا کلاسهای دانشگاهی از اوایل شهریورماه (10 سپتامبر) خواهد بود.

 



 هزینه زندگی دانشجویی (خوابگاه و خورد و خوراک): متغیر از حداقل 300  دلار به بالا در ماه

 هزینه اجارهخوابگاهها: 50 دلار در ماه می باشد

هزینه اجاره ماهانه منزل: حداقل از 200 دلار به بالاست.

هر دانشگاه، خوابگاه مستقلی داره،پسران ودختران در یک اتاق نیستند اما خوابگاهها به صورت مشترک هستند.اتاق ها معمولا2 یا3 نفره است و در بعضی از دانشگاهها مثل دانشگاه پزشکی،اتاق های تک نفره هم وجود داره.

هزینه بیمه یک ساله دانشجویی: 100 دلار

لازم به یادآوی است که به دانشجویان دوره زبا آموزی ارز تعلق نمیگیره وزمانی که دانشجو وارد رشته تحصیلی دانشگاهی شودبا گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه وتایید سفارت ایران، می تواند از طریق وزارت بهداشت یا وزارت علوم ، ارز دانشجویی بگیرد.

 



 هزینه بلیط هواپیما (دوطرفه) ..........(متغیر) هست و معمولا هفته ای 2 پرواز از تهران به مینسک وجود دارد (شنبه و چهارشنبه صبح از تهران به بلاروس و برگشت از مینسک: روزهای جمعه و سه شنبه).

 (طول سفر 3.5 تا 4 ساعت می باشد واختلاف ساعت ایران با بلاروس؛ 1.5 ساعت می باشد).

شرایط پذیرش و مدارک لازمبلاروس (روسیه سفید) 

  داشتن مدارک معتبر دوره های قبل که به زبان روسی ترجمه شده باشند. دیپلم و ریزنمرات (پیش دانشگاهی نیازی نیست)،کارشناسی و ریزنمرات،ارشد و ریز نمرات – و نیز ترجمه پاسپورت به زبان روسی) و به تایید وزارت خارجه رسیده باشد.

در گروه پزشکی اینجا تنها کشوری در اروپای شرقیاست که بهمراه روسیه مدارکش مورد تایید است (البته بصورت مشروط) : رشته پزشکی(6 ساله) و امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد اما در دندانپزشکی(5 ساله) و دندانسازی و داروسازی (5 ساله) زبان، روسی است.

 دارا بودن دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی فیزیک و شرط معدل (میانگین معدل کل دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی ۱۶ به بالا و هیچکدام از معدلهای دیپلم و پیش دانشگاهی نباید کمتر از14 باشند) و یا گذراندن دوره کالج زبان روسی در بلاروس، به عنوان دوره پیش دانشگاهی (یا پاتفک) که با معادل سازی توسط آموزش و پرورش ایران، مورد تایید وزارت بهداشت می باشد.

 هزینه صدور ویزای فوری (تحصیلی یا شخصی):

(امروز تحویل سفارت میشه و فردا دریافت می کنید) : 160 دلار

و هزینه صدور ویزای عادی (که معمولا طی 4 روز کاری صادر میشود) : 80 دلار می باشد.


آکادمی پزشکی مینسکبلاروس (روسیه سفید) 

دانشگاه های پزشکی مینسک (بلاروس) تنها دانشگاه های پزشکی در بین کشورهای اروپای شرقی است که به همراه روسیه،مدارکش(به صورت مشروط)مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.

مراکز دانشگاهی پزشکی مورد تایید در بلاروس:

آکادمی پزشکی مینسک  Minsk State Medical Institute
سایت دانشگاه: http://www.bsmu.by/english  
آکادمی تخصصی پزشکی مینسک Belarusian Medical Academy of post Graduate Education (BelMAPO
http://www.belmapo.by/en :سایت دانشگاه 
پذیرش برای دوره های عمومی پزشکی؛دندانپزشکی،داروسازی،تخصص پزشکی و تخصص دندانپزشکی ،صورت می گیرد.
مدت تحصیل دوره پزشکی (6 سال، به زبان انگلیسی و یا روسی) دندانپزشکی و داروسازی(5 سال به زبان روسی)، ضمنا گذراندن دوره کالج زبان روسی(پیش دانشگاهی یا پاتفک) برای ورود به کلیه رشته ها در بلاروس الزامی است، البته اخیرا برای ورود به بعضی از رشته های انگلیسی زبان ، فقط در حین تحصیل، کلاسهای آموزش زبان روسی ارایه می گردد.

شرایط ارزشیابی در ایران برای رشته های علوم پزشکی عمومی و معنی مشروط بودن در خصوص کشورهای معتبر مشروط؟:

دارا بودن دیپلم تجربی یا ریاضی فیزیک و شرط معدل(میانگین معدل کل دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی ۱۶ به بالا،و هیچکدام از معدلهای دیپلم و پیش دانشگاهی نبایدکمتر از14 باشند)؛ در صورت کسر معدل، با گذراندن دوره کالج(پیش دانشگاهی)در دانشگاه پزشکی بلاروس، میتوان این امر را جبران کرد.

و در حالت کسری معدل و بعد از گذراندن دوره پیش دانشگاهی(پاتفک)در بلاروس، دانشجو بایستی به وزارت بهداشت ایران مراجعه کرده تانسبت به معادل سازی مدرک پاتفک(پیش دانشگاهی اخذ شده از بلاروس) اقدام نماید(برای کسانیکه با مدرک پیش دانشگاهی یا دوره پاتفک بلاروس ، میانگین معدلشان،با در نظر گرفتن معدل کل دیپلم به 16 خواهد رسید!).

و نیز پس از فارغ التحصیلی،شرکت در امتحان علوم پایه و گذراندن دوره تکمیلی در ایران و احیانا سایر موارد که دانشجوی متقاضی کشور بلاروس، باید از وزارت بهداشت ایران سوال نماید  و یا به سایت وزارت بهداشت مراجعه شود:

لینک سایت وزارت بهداشت:  http://edd.behdasht.gov.ir/

  
شهریه سالانه رشته های علوم پزشکی بین 3000 تا 4000 دلار متغیر می باشد.
هزینه ماهانه زندگی، حدود 400 دلار .
تقریبا، 70% دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در بلاروس، در رشته های علوم پزشکی مشغول به تحصیل می باشند