از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

تجارت در فارکس

برای چی در فارکس تجارت کنیم؟

هر شخص که امکان دسترسی دایمی به اینترنت دارد و علاقه کسب در آمد با استٿاده از هوشی و ٿکر خود داشته باشد می تواند  خود را در تجارت فارکس امتحان کند.

 هزینه اولی برای تجارت در فارکس زیاد نمی باشد.  واقعا گذراندن دوره آموزشی اولیه, خرید کاپیوتر, دریافت خدمات اطلاع رسانی و سرمایه گذاری  در فارکس کل این هزینه  چند هزار دلار می شود.

در صورت زیاد بودن شرکت ها ارایه خدمات در این بازارارز جهانی بروکر مناسب وقابل اعتبار ر انتخاب کنید
همین طور بروکر ای اف سی مارکتس IFCmarkets انتخاب درست و مطمینی خواهد بود: با عمل کرد سریع ترمینال و ایندیکاتورهای لازم برای تجارت بقیه چیز بستگی به تریدر دارد. یعنی موفقیت در دست خود شما  می باشد.

مهمترین چیز که بازار از شما برای کار موفق انتظار دارد – سپرده زیاد نیست که با ان وارد بازار شوید بلکه  خاصیت داشتن تمرکز دایمی برای یادگیری کار در این بازار, متوجه و فهم مکانیزم های  کار این بازار و منافع شرکت کنندگان این بازار. کار در ٿارکس -  حرکت پیوسته به سوی پیشرفٿ و تکامل راه و روش ها  تجاری خود و نظم در اجرای انها  می باشد.
در حال حاضر دو تغییر اصلی سرشت جدید سیستم ارزی جهانی را معین می کند: پول کاملا از صاحب اصلی ان جدا می باشد, غیر از این  فن آوری قوی اطلاعاتی و تکنالوژی امکان اتحاد سیستم های پولی کشورهای  مختلف را بر یک سیستم واحد مالی بزرگ فراهم نموداند که حد و مرز ندارد.

بازار ارز جهانی 24 ساعته 5 روز در هٿته کار می کند. فارکس به زمان مشخص کاری بورس ها وابسته نمی باشد, تجارت بین بانک هایی که در نقاط مختلف  کره زمین هستند, انجام می شود. تحرک نرخ ارز ها این طور هست که بازار اکثر وقت در تغییر  می شود و امکان انجام چند معامله درهر  روز فراهم هست. اگر یک روش تجاری اطمینان و تجربه شده  داشته باشید, ممکن است یک بیزنسی از ان درست کرد که از لحاظ سود قابله مقایسه با دیگر بیزنس نمی باشد.

 برقراری بازار فارکس به عنوان جایی برای به کار گیری  توانایی مالی و فکری شخص به خاطر این نیست که انجا دنبال سی مرغ خوشبختی باشند. گاهی برای بعضی ها  از این بخت استفاده می کنند ولی برای مدت کم.
ارزش اصلی بازار ٿارکس در این هست که انجا می توان با استفاده از فکر و خلاقیت  به موٿقیت ثابت دست یافت.

دیگر خاصیت مهم بازار فارکس  ثابت بودن ان هست هر چه این عجیب باشد. هر شخص می داند که  خاصیت اصلی بازار بورسی  - نزولی غیر منتظره  بازار بورسی  می باشد. بر خلاٿ بازار بورسی فارکس نزول نمی کند. اگر سهام  ارزش خود را از دست داد – دیگر کار تمام هست. ولی اگر دلار نزولی داشت در واقع ارز دیگری مثلا یین صعودی دارد. ارز مطلقا کالا نقدینه ای هست و همیشه قابل تجارت خواهد بود.





اطلاعات کلی  در مورد فارکس
بازار ٿارکس – بازار بین بانکی تبادل یک ارز, بعداز تغییر تجارت بین المللی از نرخ ای ثابت ارزی به شناور,  در سال 1971 تشکیل شده است. بازار از مجموعه معاملات  عاملان بازار ارز  برای تبادل مبلغ مشخص ارز یک کشور به ارز دیگری با توافق در نرخ  ان در زمان معین, تشکیل می شود. در زمان تبادل نرخ یک ارز نسبت به دیگری به سادگی با تقاضا و عرضه – تبادل که هر دو ظرف موافق هستند, معین می شود.
حجم معاملات بازار ارز جهانی همیشه در افزایش می باشد. این وابسته به پیشرفت و توسعه تجارت بین المللی و برداشت مرز های ارزی در اکثر کشورها می باشد.
 خاصیت اصلی بازار ارز که تریدر های کوچک را  به خود جلب می کند – امکان خرید و فروش ارزهای خارجی بدون داشته مبلغ لازم برای انجام معامله , می باشد. بروکر هایی که خدمات تجارت مارجینی را ارایه می کنند,دادن سپرده را لازم می دانند و برای تریدرها امکان انجام معاملات 40- 50 برابر یا حتی 100 برابر بیشتر از سپرده را می دهند. ریسک از دست دادن سرمایه به عهده تریدر هست, سپرده بروکررا  بیمه می کند.

در آمد  سرمایه این بازار وابسته به تغییرات نرخ  ارز ها می باشد. بازار ارز سرمایه گذاران را با سرعت معاملات و خدمات تکمیلی بانکی – دادن اعتبار با لوارج از 1/1 تا  1/100  به خود جلب می کند.
 جا به جایی سرمایه بین کشورها, شاخص های اقتصادی کشورهای پیشرٿته, عوامل سیاسی و روانشناسی و همچنین تحلیل تکنیکال – محرک این بازار می باشند.

ارزهای اصلی که در این بازارمورد تجارت قرار می گیرد:
      یورو EUR
            ین ژاپنJPY
                پوند انگلیسGBP
                  فرانک سوییسCHF
همه ارزها نسبت به دلار آمریکا تجارت می شوند.

عمل کرد بازار

معاملات ارزی با روش تجارت مارجینی صورت می گیرد. سپرده ای که تریدر نزد بروکر  می گذرد – مارجین نامیده می شود در واقع این مارجین  تامین کننده معاملات این تریدر می باشد.

برای شروع کردن تجارت باید حساب باز شود و مبلغی در ان حساب واریز شود. سپرده  ضرر های احتمالی را جبران می کند.

یکی از شرایط تجارت اعتبار/لورج – ضریب اهرامی که نشان می دهد چند برابر پوزیشن باز می تواند پیشتر از سپرده باشد. در بروکر های مختلٿ اندازه لورج  متفاوت هست ولی معمولا از 10 تا 100 می باشد.

 یعنی اگر شما با سپرده $2000 وارد بازار می شوید با لواراج  100 می توانید معاملات به مبلغ $000 200 انجام دهید. مسلما استفاده از لورج بزرگ .همراه با تغییرات زیاد و سریع نرخ ارزها این بازار پردر آمد و پر ریسک می کند.

با توجه به مسایل و شاخص های تجاری و اقتصادی, سیاست بانک های مرکزی, زمان, ترجیخ و انتظار شرکت کنندگان بازار و دیگر دلایل مختلٿ نرخ  ارزها دیاما  در تغییرو حرکت می باشد. کار تریدر در این  است که سعی کند جهت حرکت بازار تشخیص دهد و ارزی را  که قیمت نزول می شود بفروشد  و ارزی را که قیمت ان صعود می کند خرید کند و با انجام معامله بر گشت سود کسب کند.

برای کار در بازار فارکس و ارزیابی صحیح  ان, تریدر باید بتواند در فضای اطلاعاتی(اطلاعات سیاسی, اقتصادی) که مداوام در تغییر هست, فعالیت کند و از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال استفاده کند.

عواملی که در بازار موثر می باشد

عوامل اولی که در نرخ ارزی تاثیر می گذارند عوامل سیاسی و روانشناسی  می باشند و همچنین وضعیت اقتصادی کشور.

عوامل فاندامنتال اقتصادی از جمله تورم, نرخ بهره, سطح بی کاری  و غیره  مداوام در تغییر نرخ ارزها موثر می باشند.
عملکرد دولت هم خیلی  در نرخ تبادل ارز تاثیر دارد. نشان دادن دولت از نگهداری نرخ ارز باعث قوی شدن ارز می گردد. نزول کردن نرخ بهره  باعث  نزول تقاضا برای این ارز می گردد و قیمت معاملات تبادلی را کاهش دهد. ممکن است تصمیم بانک مرکزی کشور در مورد خرید یا فروش ارز اساسا نرخ ان را قوی یا ضعیف خواهد کرد.

ریسک ها در فارکس

نباید فراموش کرد که همه معاملات در بازار فارکس ریسک بالایی دارند. معاملاتدر هر بازار(کالایی, بورسی, ارزی و غیره) از یک ریسک مشخص برخوردار هستند – هر بیزینس همواره بدون ریسک نمی باشد. مسیله بیزینسمن( تاجر) به حد اقل رساندن ریسک ها و ضررهای خود می باشد.این مسیله اول برای تریدر در بازار فارکس می باشد.

به عقیده حرفه یان و خبرگان بازار مالی, موفق شدن در فارکس سخت تر است تا این که قهرماندر یکی از رشته های ورزش شد. سخترین چیز به قول انها در این است عادت کردن به ایکه با سرمایه دیگران دارید کار می کنید و هم ریسک از دست دادن ان را دارید. بعضی ها این شغل را فقط به خاطر عدم تحمل فشار وارده از احساس ریسک, ترک می کنند. مسلما کار تریدر در فارکس برای افراد ضعیف نیست.

نباید فراموش کرد از همه ضرر ها  ضمانت نداریم. فقط کوشش و تلاش فراوان, تحلیل روزانه وضعیت بازار, تحلیل ارزهای اصلی جهان با استفاده از روش ها تکمیلی برای تحلیل که بر اساس تحقیق وضعیت اقتصاد ها جهانی, شاخص ها ی اصلی بورسی و نرخ های کروس ارز ها انتخاب شده , باشند. این موفقیت شما می باشد.

چه طور در بازار فارکس تجارت کنیم

برای وارد شدن به فارکس شخص حقیقی باید به بروکری  که خدمات ترید از طریق اینترنت در بازار های مالی جهام را ارایه می کنند, مراجعه کنید. بعد باید حساب واقعی باز کنید. برای ااین کار فرم انلاینی را باید پر کرد و وجه لازم را به حساب تان واریز کرد.

بعداز واریز کردن وجهی به حساب تان شما یکی از شرکت کنندگان تجارت ارز می شوید. مبلغ وجهی که به حساب تان واریز کردید – سپرده نامیده می شود. حد اقل سپرده  اولیه در بروکر ها متفاوت می باشد. معمولا 100 و بیشتر می باشد, که امکان شرکت در این بازار را برای سرمایه گذاران شخصی فراهم می کند.
ای اٿ سی مارکتس خدمات افتتاح  حساب میکرو(با سپرده 1 دلار) هم ارایه می کند

پلتفرم تجاری

در کار تان شما سیستم ,پلتفرم  اطلاعات-تجاری را استٿاده خواهید کرد که مخصوص اینترنت-تریدینگ می باشد.

حساب آموزشی

اگر شما می خواهید خود را در فارکس امتحان کنید و ریسک نمی کنید سرمایه گذاری کنید. حساب مجازی (حساب آموزشی) در اختیار شما  می باشد.در ان حساب سرمایه مجازی وجود دارد.
از لحاظ خصوصیات کاری حساب مجازی تفاوتی با حساب واقعی ندارد. تفاوت فقط در این است که اگر شما ضرر کردید ضرر تان مساوی با سفر می باشد اگر موفق شدید تجربه گرانبهایی کسب کرده اید:
-     می توانید مطالعه تحلیل تکنیکال و فاندومنتال کنید و متوجه این مسایل شوید.
-   می توانید انجام معاملات و اداره دستورات را تمرین و تجربه کنید.
-   یک سیستم تجاری را انتخاب کرده و ان را در نرخ ها واقعی و در زمان واقعی بدون ریسک ضرر امتحان کنید.
-   تجربه کار کرد عملی روی پلتفرم کسب کنید.

روش های تحلیل بازار فارکس

سیستم های تحلیل بازار

برای کسب در آمد در فارکس اولا باید متوجه این شد که چه چیز محرک بازار هست و عوامل اصلی که در نرخ ارزها تاثیر دارد. چون که یکی از این عوامل ممکن است تغییرات غیر منتظره ای در بازار ایجاد کنند.

در  حرکت قیمت ها امکان کسب سود و همین طور امکان ضرر کردن هم  می باشد. برای همین پیش بینی صحیح حرکت بازار, ارزیابی رویداد ها, عملکرد درست با توجه به شایعات و انتظارات – تشکیل دهنده اصلی کار تریدر می باشد
عوامل زیادی هستند که کلا در بازار ارز و همین طور در ارز های مشخص موثر می باشند

دو روش اصلی تحلیل وضعیت بازار داریم. تحلیل فاندومنتال و تحلیل تکنیکال. اولی برای  ارزیابی وضعیت بازار از لحاظ سیاسی, اقتصادی و سیاست مالی-اعتباری می باشد. روش دومی برای اساس تحلیل و تحقیقات نموداری با استٿاده از اصول ریاضی می باشد.

    تحلیل فاندامنتال

عوامل فاندامنتال – این شاخص های کلیدی اقتصاد کلان که وضعیت اقتصاد های ملی  را نشان می دهد.
این عوامل به شرکت کنندگان بازار ارزی و به سطح نرخ های ارزی تاثیر دارد. تحلیل فاندامنتال  این نوع عوامل را مطالعه و تحقیق می کند. تاریخ و زمان اعلام اطلاعات اقتصادی از قبل مشخص می باشد.
در کشور های توسیه یافته این طور است.
 برای تحلیل فاندامنتال بازار ارزی همین طور هر بازار بورس یا بازار کالایی از ابزارهای مخصوص تحلیلی و همچنین نمودارها و جدول های شاخص ها – آندیکاتورهای تحلیل فاندامنتال استفاده می شود.
 
عوامل فاندامنتال که بر روی نرخ های ارزی موثر می باشند.   

-   نشانه رشد اقتصادی
-   وضعیت بالانس تجاری, اندازه وابستگی  از مواد اولیه خارجی
-   رشد حجم پولی در بازار داخلی
-   سطح نرخ بهره
-   تورم و انتظارات تورمی
-   معتبر(قادر به تادیه قرض) بودن کشور و اعتماد به ارزی ملی  در بازار جهانی
-   عملیات احتکاری در بازار ارزی
-   سطح پیشرٿت قسمت های دیگر بازار مالی جهانی, از جمله بازار اوراق بهادار که با بازار ارزی در رقابت می باشد

انجام تحلیل فاندامنتال کار آسانی نیست. عوامل واحد در شرایط مختلف تاثیرات  متفاوت بر بازار دارند یا این که از عوامل مهم و موثر به عوامل عادی تبدیل گردند. موفقیت تریدر در انجام تحلیل فاندامنتال صحیح به علم و فهم قوانین بازارهای مالی بستگی دارد و همین طور داشتن مهارت در مقابسه و تطبیق رویداد هایی که در نگاه اول مرتبط نمی باشند.

فارکس

فارکس ،بازار ارز جهانی
فارکس، بازار جهانى خرید و فروش ارز است؛ بازارى که بانک ها و مؤسسات مالى بزرگ در آن ارزهاى مختلف جهان مانند دلار و یورو را معامله مى کنند. این بازار برعکس بازارهاى سهام که در مکان فیزیکى خاصى انجام مى شود در جاى خاصى متمرکز نیست به این معنى که کار بازار سهام آمریکا با باز شدن تالار بورس نیویورک در خیابان وال استریت آغاز مى شود. اما خرید و فروش دلار مکان خاصى همچون تالار وال استریت ندارد و فقط از طریق تلفن یا شبکه ارتباط بین بانک ها و امروزه اینترنت جریان مى گیرد. بازار ارز بین المللى (Foreign Exchanage) هر دوشنبه با باز شدن بانک هاى استرالیا شروع به کار مى کند. بانک هاى این قاره شروع به معامله ارز و دادن قیمت به مشتریان در کلیه نقاط دنیا مى کنند، سپس وقتى این بانک تعطیل مى شود بانک هاى کشورهاى آسیایى که صبح را آغاز کردند این کار را ادامه مى دهند تا این چرخه به بانک هاى اروپا و آمریکا برسد. این چرخه زمانى پنج روز هفته بدون یک ثانیه توقف تا روز شنبه ادامه دارد. به عبارتى بزرگ ترین بازار معاملاتى دنیا با ۱‎/۶ میلیارد دلار معامله روزانه (۴۰ درصد بازار تجارت الکترونیکى) نور خورشید را دور تا دور زمین تعقیب مى کند تا یک لحظه هم از معامله باز نایستند تا عده اى سود و عده اى نیز ضرر برند.

بازیگران بازار
بازیگران قدیمى این بازار، بانک ها هستند. اما در حال حاضر به مدد اینترنت، شرکت هاى بزرگ، صادرکنندگان، وارد کنندگان، سفته بازان و مردم عادى نیز به این بازار دسترسى دارند. از سال ۱۹۹۸ که اینترنت، دسترسى مردم عادى را به این بازار راحت تر کرد و خرید و فروش از طریق اینترنت مورد استقبال فراوان معامله گران (Dealers) کشورها قرار گرفت، فارکس هم مرز کشورها را پشت سر گذاشت و افراد عادى در کشورهاى مختلف مانند آمریکا، روسیه، هند، اوکراین و حتى ایران بازیگران جدید این بازار شدند.

فارکس یک بازار بین بانکی است که در سال 1971 زمانی که تجارت جهانی از قیمتهای ثابت به قیمتهای شناورتغییر کرد تاسیس شد. فارکس مجموعه ای است که در آن مبلغ مشخصی از پول براساس ارز رایج یک کشور به ارز رایج کشور دیگربا نرخ برابری مشخص وتوافق شده و درتاریخ معین توسط تعدادی معامله گر تبادل می شود. در طول تبادل نرخ برابری یک ارز نسبت به ارز دیگر به راحتی تعیین می شود: براساس عرضه و تقاضا- تبادلی که هر دو طرف معامله با آن موافق هستند.

دامنه معاملات در بازار جهانی ارز دائما" رو به رشد است، که این امر بستگی به پیشرفت تجارت بین المللی و محدودیت های ارزی در بسیاری از کشورها دارد. تبادلات روزانه معاملات جهانی در اواسط 1998 به 1.982 بیلیون دلار رسید(بازار انگلستان 32% و بازارنیویورک بیش از 18% و بازار آلمان10% معاملات روزانه را تشکیل می دادند). نه تنها گسترش دامنه معاملت بلکه نرخ توسعه بازار نیز بسیار جالب است. در سال 1977 میزان مبادلات روزانه 5 بیلیون دلارآمریکا بود، اما بعد از ده سال به600 بیلیون دلار امریکا و در سال 1992 به 1 تریلیون رسید. معاملات احتکاری یعنی محاسبه نرخ های برابری که در بیش از 80% مجموع تبادلات وجود دارد سود گرفت. این محاسبات تعداد زیادی از گروهها را اعم از سرمایه گذاران خرد را به خود جلب می کند.

با پیشرفت فن آوری اطلاعات به بالاترین درجات در دو دهه اخیر، بازار به مرحله فراتر از شناخت راه یافته است. زمانیکه این بازار با هاله ای از ابهام پوشیده می شود، حتی متخصصان هم دیگر قادر به تشخیص وضعیت بازار نمی باشند. سیستم فارکس تحسین همگان را برانگیخته، هر چند معاملات در بازار فارکس در گذشته ای نه چندان دور یکی ازبزرگترین امتیازات بانکهای انحصاری محسوب می شد، در حال حاضر به لطف سیستم تجارت الکترونیک فراگیر شده و اکثر بانکها نیز ترجیح می دهند تا در سیستم الکترونیکی تجارت کنند تا اینکه تن به معاملات دوطرفه بدهند. کارگزاران الکترونیکی 11% تبادلات در بازار فارکس را به خود اختصاص داده اند. دایره معاملات روزانه بزرگترین بانکها دویچه بانک، بارکلی بانک، یونیون بانک سوئیس، سیتی بانک، چیس منهتن بانک، بانک استاندارد چارتربه بیلیونها دلار رسیده است.

بازار فارکس به عنوان مکانی برای به چالش کشیدن قدرتهای مالی و روحی و روانی اشخاص برای کسب درآمد آسان طراحی نشده است. گاهی اوقات بعضی اشخاص با یک چنین هدفی وارد می شوند، ولی این کار برای مدت کوتاهی خواهد بود. کلید استفاده مفید و سودآور از فارکس "زیرکی" است. یکی دیگر از رموزموفقیت دربازار فارکس بدون توجه به اینکه چقدر قوی به نظر برسد، پشتکار و استقامت آن می باشد. همه می دانند که سقوط های ناگهانی یکی از خصوصیت های بازارهای مالی است. اگرسهام با کاهش قیمت روبرو شود یعنی با شکست روبرو شده است. اما اگر دلار ضعیف شود یعنی یک ارز مقابل دیگری قوی شده است. برای مثال در اواسط سال 1998 ین ژاپن به اندازه یک چهارم از دلار قوی تر شد. در همان روزها دلار آمریکا در حدود 12 درصد افت کرد. در هر حال بازار هرگز ازبین نرفت و تجارت روال عادی خود را ادامه داد. به این ترتیب است که بازارها و تجارتهای وابسته به ارز همواره پایدار هستند و همواره می توانند تجارت خود را داشته باشند.

فارکس یک بازار 24 ساعته است که به زمان خاصی برای تبادل ارزهای مختلف نیاز ندارد. تجارت در فارکس میان بانکهای مختلف در هر کجای دنیا شکل می گیرد. نرخ های تبادل ارز بسیار انعطاف پذیرند و مرتبا" تکرار می شوند بنابراین هر روز امکان انجام معاملات زیادی وجود دارد. اگر ما سیاست و تکنولوژی تجارت قابل قبول و مناسبی داشته باشیم می توانیم به تجارتی مشغول شویم که قابل مقایسه با هیچ تجارت دیگری نباشد. بی دلیل نیست که بانکهای بزرگ و مهم هزینه زیادی را صرف خرید تجهیزات الکترونیکی گران می کنند و معامله گران زیادی را در بخشهای مختلف بازار فارکس به کار می گمارند.

هزینه های ورود به این بازار بسیار اندک است. در واقع با چند هزار دلار می توان هزینه آموزش اولیه، خرید کامپیوتر، هزینه پیداکردن یک شرکت خدمات اطلاع رسانی مناسب و افتتاح یک حساب را تامین کرد. هیچ تجارت واقعی دیگری با این پول نمی تواند ایجاد شود. برخورداری از خدمات مناسب و انتخاب بهترین کارگزاریک کار مهم است. بقیه بستگی به خود معامله گر دارد. برخلاف سایر فعالیت های تجاری همه چیز بستگی به شخص شما دارد.

نکته اصلی برای داشتن عملیات موفق در بازارمیزان سرمایه ورودی نیست بلکه نکته اصلی، توانایی تمرکز مستمر ومطالعه بازارو درک مکانیزم آن و نیز علایق شرکت کنندگان در آن می باشد. این اصل اثبات سرمایه است ومعامله هر فرد به نظمر عملکرد وی بر می گردد. هیچ کس با تمرکز برروی روش یک نفر دیگر نمی تواند در این بازار با موفقیت عمل کند. بازار از هر چیز دیگری قوی تر است، حتی از بانکهای مرکزی با ذخیره های کلان ارزی هم قوی تر و پایدارتر است. جورج سوروس، قهرمان ملی بازار فارکس، همانطور که خیلی از مااعتقاد داریم بانک انگلستان را به پیروزی نرساند بلکه به درستی تشخیص داد که درسیستم مالی اروپا تناقضات اساسی وجود دارد که مشکلات زیادی را ایجاد کرده که مجموع آنها از رشد پوند جلوگیری خواهند کرد، این دقیقا" چیزی بود که اتفاق افتاد. بانک انگلستان با اختصاص بیش از 20 بیلیون دلار آمریکا و تزریق آن به بازار موجب تثبیت نرخ پوند شد. بازار این مشکل را حل کرد و سورس به بیلیونها دلار خود رسید.
سیستم مالی جهانی در طول هزاران سال تاریخ بشرمسیرهای طولانی زیادی را طی کرده است اما مطمئنا" تغییرات جالب و فراتراز ذهنی در حال تجربه است. دو تغییر اساسی که تصویر جدیدی از سیستم مالی جهانی ایجاد می کنند عبارتند از:

            * پول کاملا" جدا از هررسانه قابل لمسی است.

           * فن آوری های قوی ارتباطی و اطلاعاتی این امکان را ایجاد کرده اند تا سیستم های مالی کشورهای مختلف به یک سیستم مالی جهانی تبدیل شوند که هیچ حد و مرزی ندارد

ضرر و زیان در فارکس

شما می توانید در بازار فارکس روزانه تا بیش از 100 درصد سرمایه خود سودکنید یا همان مقدار ضرر کنید
تمام معامله گرانی که دست به معامله می زنند باید شعاری را سرلوحه خودشان قرار دهند
تعریف شعار :
 یاد بگیرند که چگونه یک موقعیت را پیدا کرده و دست به معامله بزنند .
مدیریت سرمایه را یاد بگیرند
صبور باشند و احساساتی نشوند
اگر بازار با معیار های آنها  مطابقت نداشته  دست به معامله نزنند
  با انجام ندادن موارد زیر از متضرر شدن خود جلوگیری کنید  :
1-   به نظرات دیگران توجه نکنید(و فقط نظر آنها را بشنوید)
2-   به دوست و رفیق خود اطمینان نکنید (و فقط نظر آنها را بشنوید)
3-   قوانین و مقررات لازم را برای ترید نادیده نگیرید (وقتی به یک معامله شک میکنید وارد آن نشوید)
4-   طبق ذهنیات خود معامله  نکنید (فکر کنم EURUSD میرود بالا !!!!!!)
5-   طمع نکنید.
6-   عملکرد سایر تریدرها را دنبال نکنید.
7-   علائم و نشانه های هشدار دهنده را نادیده نگیرید
8-   به استراتژی که هر روز آن را عوض می کنید، عمل نکنید
9-   گروهی معامله انجام ندهید
10-  نبوغ و استعداد خود را نادیده نگیرید
11-  به هنگام انجام معاملات طرح ریزی برای زندگی شخصی و خصوصی خود نکنید
12-  فکر نکنید که ترید یک سرگرمی است
13-  در نظر گرفتن شانس و فرصت را با عملکرد خود برای ترید کردن اشتباه نگیریn 
دراین تجارت :
o دانش= در آمد
o فقدان دانش= فقدان درآمد
90درصد معامله گرانی که دانش کافی ندارند و وارد بازار می شوند به 10درصد افراد موفق سود می دهند .

• چرا اکثر معامله گران ضرر می کنند ؟
1- زیرا اغلب می خواهند برپایه شانس موفق شوند وسود بدست آورند .
2- زیرا حرص آنان بر نیازشان غلبه می کند .
3- زیرا آنان فکر می کنند معامله یک بازی شانسی است ونیازی به آموزش ندارد .
4- زیرا برخی از آنان تمایلی ندارند برای بدست آوردن علم پول پرداخت کنند .
5- استراتژی شخصی برای معامله ندارند .
پول در آوردن جالب است . اما پذیرش ضرر در بازار مهمترین ومشکل ترین درس است که یک معامله گر باید بیاموزد .

• روانشناسی معامله موفق :

1- باید نحوه کار با بازار را آموزش ببینید .
2- این کار را به چشم قمار نبینید بلکه به چشم معامله ببینید .
3- بیشتر از موجودی خود نباید معامله کنید .
4- برای معامله باید استراتژی داشت وطبق آن عمل کنید .
5- احساساتی نشوند .
6- هنگامی که به معامله ای شک دارند وارد آن نشوند .
7- هنگامی که دست به معامله ای زدند وضرر کردند بهتر است در آن روز دیگر واردبازار شوید                           

هیچکس درمعامله 100 درصد موفق نیست .
• دراین بازار تنها 2 نفر برنده هستند :

1- بروکرها
 2- 10 درصد افرادی که علم کافی دارند و قوانین معامله را رعایت می کنند.
• چگونه می توانید ریسک خود را مدیریت کنید:
• اگر چه شما نمی توانید مقدار سود خود را دراین بازار تعیین کنید اما به راحتی می توانید ریسک یا حد ضرر خود را مشخص کنید .
•  ریسک شما نباید بیشتر از 3 درصد مارجین شما باشد .
• بعد از بررسی های لازم اگر متوجه شدید ریسک این معامله خیلی زیاد است بهتر است ازآن چشم پوشی کنید .
• تنها 10 درصد از موجودی خود را در معرض ریسک قرار دهید .
• هر گاه نسبت به باز کردن یک پوزیشن شک دارید دست به انجام معامله نزنید.
هرگز بدون دستور Stop loss یا حد ضرر وارد بازار نشوید .

  • ویژگیهای یک  معامله گر موفق

1- منظم و دقیق باشد
2- اعتماد به نفس قوی داشته باشد.
3- صبور  و مستقل باشد
4- توانائی مدیریت دارایی  را داشته باشد
5- واقع بین و هدفمند باشد
6- به تمام قوانین تجزیه و تحلیل بازا آگاه باشد.
• توجه داشته باشید معامله گران موفق توجه خود را به هنر تجارت معطوف می کنند نه بدست آوردن پول . تنها در صورتی موفق خواهید بود که بدون توجه به مسئله به دست آوردن پول به امتیاز بیندیشید .
• هر گاه درحین معامله احساساتی شوید بدانید که احساساتی شدن علامت فیزیکی ضرر کردن است.
• قلبتان سریع ونا منظم می تپد . ماهیچه ها منقبض می شود عصبی می شوید واعتماد به نفس خود رااز دست می دهید .
• معامله گر وقتی ضرر می کند احساس ضعف ونا امیدی میکند. وبه فکر چیزهایی می افتدکه اغلب می گوید ، من استراتژی شخصی ندارم .من یک بازنده ام ، خدایا به خانواده ودوستانم چه بگویم و .....

• از نظر روانشناسی مراحل موفقیت در تجارت :

1. ابتدا مطالعه وبررسی کامل درمورد نحوه کار بازار
2. تجزیه وتحلیل درست ودقیق در مورد نحوه کار بازار
3. بررسی میزان ضرر احتمالی
4. درگیر نکردن کل سرمایه
5. تمرکز کافی
6. اگر روند بازار معکوس پوزیشن شما است آن معامله را بندید وسرمایه خود را از دست ندهید .
• این عمل یک تجارت است ، بازی نیست .هیچ معامله نهایی وهیچ حدی هم برای معامله وجود ندارد . موفقیت همیشگی نیست وشکست نیزبه معنی مرگ نمی باشد این یک سفر است وادامه دادن سفر در معامله موفقیت است .

معامله گران موفق، توجه خود را به هنر تجارت معطوف می کنند نه بدست آوردن پول
 

 مزایای زیادی برای تجارت ارز خارجی لحظه ای است که درست مغایر با تجارت سهامها و فیوچرهاست.


در زیر مزیتهای اصلی ذکر شده است.
ویژگیهای خاص این بازار:


این بازار دارای ویژگیهای خاص می باشد که در سراسر دنیا به شدت توجه سرمایه داران و فعالان بازارهای مالی را به خود جلب کرده است که در زیر به اختصار به توضیح آنها می پردازیم:


1-  24 ساعته بودن
این یکی از ویژگیهای منحصر به فرد بازار فارکس می باشد . در واقع می توان گفت : به دلیل به هم پیوستن شبکه بانکی تمام جهان و با توجه به گسترش ارتباطات الکترونیکی به صورت 24 ساعته و بدون وقفه از ابتدا تا انتهای هفته امکان دسترسی وجود دارد. لذا این بازار بدون  گپ بوده و سرمایه گذار می تواند طی داشتن نظارت 24 ساعته بر بازار و قیمتها با در اختیار داشتن یک فرصت 24 ساعته جهت معامله اقدام به اعمال استراتژی های لازم درهر وقتی از شبانه روز بپردازد.


2-  مارجین
معمولا تجارت ارزهای خارجی با یک درصد مارجین در دسترس است. بدان معنا که تریدر می تواند پوزیشنی به ارزش یک میلیون دلار را با داشتن تنها 10 هزار دلار آمریکا در حسابش کنترل کند که در مورد مارجین های فیوچر این موضوع فرق می کند.


3-  نقد بودن یا liquidity
این ویژگی از ویژگی های منحصر به فرد این بازار محسوب شده و به این معنی است که این بازار کاملا روان بوده و مشتری همیشه حضور دارد. در واقع سرمایه گذار مطابق بر این ویژگی می تواند ضمن انجام معامله در هر لحظه که بخواهد بتواند با شکار موقعیتها بهترین استفاده ممکن از شرایط بازار را ببرد.


 

4-  مدیریت ریسک:
امروزه مطالعات بسیار گسترده ای توسط سرمایه گذاران جهت برآورد ریسک هر معامله صورت می پذیرد در بازار فارکس با کمک دو ویژگی قبلی سرمایه گذار می تواند قبل از انجام هر معامله ریسک آن را دقیقا بداند و پس از پشت سر گذاشتن فرایند مربوط به آنالیز ریسک در صورت صلاحدید اقدام به معامله نماید و چنانچه ریسک بازار را مناسب نیافت منتظر موقعیت بعدی باشد.
توضیح اینکه به دلیل حجم بالای نوسانات روزانه (روزی 18 هزار دفعه تغییر قیمت) سرمایه گذار یا انبوهی از فرصتها مواجه است که می تواند با توجه به ابزار آنالیز ریسک از آنها بهره برداری کند.


5-  دو طرفه بودن:
     درواقع این خاصیت باعث می گردد تا سرمایه گذار بتواند در هر دو حالت صعود و نزول         قیمتها از بازار استفاده کند.


6-  اعتبار مضاعف یا leverage
سرمایه گذاران در این بازار می توانند با بهره گیری از وامهای مالی از پیش تعیین شده تا صد برابر موجودی خود جهت معامله گری و سرمایه گذاری در این بازار اعتبار بگیرند لذا می توانند با سرمایه های کوچک دست به انجام معاملات بزرگ ( به لحاظ حجمی ) بزنند.


7-  درگیر نبودن همه سرمایه:
سرمایه گذار همه اعتباری که جهت معامله گری در این بازار دریافت می دارد را مجبور نیست بطور یک دفعه در یک معامله بکار گیرد لذا می تواند مثلا برای شروع از ده درصد آن استفاده کند و در حالت سود آور به حجم معاملات خود تا سقف اعتبار اعطاء شده بپردازد . از آنجایی که تمام این فعالیت به صورت الکترونیکی و به واسطه اینترنت صورت می پذیرد، تنها ابزار کار این فعالیت عبارت است از :
کامپیوتر، اینترنت و نرم افزار مربوطه


لذا مشغول شدن به این فعالیت احتیاج به مکان خاصی ندارد و به واسطه الکترونیکی بودن تمامی کارها می توان ضمن دسترسی سریع به اطلاعات وادغام خرید و فروشهای الکترونیکی به صورت لحظه ای از وضعیت حساب، کسب اطلاع کرد.
مطابق ویژگیهای فوق این بازار، افراد فقط با تکیه بر دانش فنی و آموزش فن پیش بینی قیمتها می توانند مستقلا به سرمایه گذاری و معامله گری بپردازند بی آنکه نیاز به داشتن شرایط مالی یا ابزار خاصی ( مثل کارت اعتباری) باشند