از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

از هر دری سخنی

مسائل اجتماعی

شرایط ارزشیابی فارغ التحصیلان علوم پزشکی ایرانی خارج از کشور

 

شرایط ارزشیابی فارغ التحصیلان علوم پزشکی ایرانی خارج از کشور

 

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در مالزی ومسوول دفتر سرپرستی دانشجویان ایرانی منطقه شرق آسیا از نحوه جدید ارزشیابی مدارک گروه پزشکی خبر داد.
"وحید عالی" در گفت وگو با ایرنا افزود: تمام دانشجویان ایرانی در رشته پزشکی که از ابتدای سال ‪
۲۰۰۸
میلادی در دانشگاه‌های خارج از کشور به تحصیل مشغول هستند، برای ارزشیابی مدرک خود پس از پایان تحصیل باید در یک "آزمون ملی" شرکت کنند.
وی گفت: مدرک این عده از دانشجویان در صورت قبولی در آزمون مذکور مورد ارزشیابی قرار خواهد گرفت و در صورت مردودی ارزشیابی نخواهد شد.
عالی تصریح کرد براساس این دستورالعمل، مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل از سوی وزارت بهداشت ایران از ابتدای سال ‪
۲۰۰۸
میلادی ضرورت نخواهد داشت.
بدین ترتیب مدارک دانشجویانی که از ابتدای سال ‪
۲۰۰۸
میلادی در هر دانشگاهی در سراسر جهان تحصیل خود را آغاز کرده‌اند به‌شرط قبولی در امتحان ملی وزارت بهداشت، وارد فرآیند ارزشیابی خواهد شد.
وی افزود: با توجه با رایزنی‌های صورت گرفته با مسوولان وزارت بهداشت، همچنین برای دانشجویان گروه پزشکی که تحصیل خود را پیش از سال ‪
۲۰۰۸
میلادی در دانشگاه‌های تایید نشده آغاز کرده‌اند، این تسهیلات فراهم شده تا از روش فوق یعنی شرکت در آزمون ملی استفاده کنند.
عالی با اشاره به اینکه تسهیلات یاد شده هم اکنون تنها برای دانشجویان ایرانی مقیم مالزی در نظر گرفته شده افزود: این عده از دانشجویان در صورت تمایل به‌استفاده از فرصت یادشده می‌توانند حداکثر تا پایان ماه جاری(مارس) میلادی به رایزنی علمی ایران مستقر در سفارت کشورمان در کوالالامپور مراجعه و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنند.
رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی در بخش دیگری از این گفت وگو از تایید چهار دانشگاه دیگر این کشور توسط وزارت علوم خبر داد.
به گفته عالی، دانشگاه‌های کوالالامپور، صنعتی سلانگور و کالج "ک.د.یو" در مقطع لیسانس و نیز دانشگاه فناوری مارا(یو.آی.تی.ام) در مقطع دکترا در رشته‌های هنر مورد تایید وزارت علوم قرار گرفتند.
براساس آمارهای رسمی هم‌اکنون بالغ بر چهار هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مالزی به تحصیل اشتغال دارند

 

اظهارات دکتر غلامرضا حسن زاده  رئیس مرکز خدمات آموزشی فارغ التحصیلان علوم پزشکی خارج از کشور در مورد شرایط ارزشیابی فارغ التحصیلان علوم پزشکی ایرانی خارج از کشور

گروه آزمون وسنجش: شرایط ارزشیابی فارغ التحصیلان علوم پزشکی خارج از کشور توسط رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اعلام شد.
دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با مهر گفت: روند اجرایی آزمون ملی برای ارزشیابی فارغ التحصیلان رشته های مختلف علوم پزشکی در نشست مشترک میان اعضای شورای عالی ارزشیابی و اعضای کمیته بازنگری در ارزشیابی طراحی شد. وی افزود: بر اساس طراحی آزمون ملی برای ارزشیابی و سنجش مهارت تئوری، 70 تا 75 درصد سئوالات از دروس بالینی و 25 تا 30 درصد سئوالات از دروس علوم پایه انتخاب خواهد شد. حسن زاده یاد آور شد: بخش دیگری از ارزشیابی، ارزیابی مهارت عملی فارغ التحصیلان خارج از کشور است که امتحان علمی از آنها گرفته می شود و سه مرکز آموزشی مرتبط با آن رشته خاص به افراد معرفی می شود که مهارت عملی خود را در آن مراکز نیز به اثبات برسانند و باید از سوی آن مراکز مورد تایید قرار گیرند. رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر حذف کشورهای مشروط و غیر معتبر و معتبر در ارزشیابی به مهر گفت: برای ارزشیابی دیگر مفاهیمی مانند دانشگاههای مشروط و غیر مشروط نخواهیم داشت و فارغ التحصیلان باید دارای پیش شرطهایی باشند که بتوانند در آزمون ملی شرکت کنند و پس از پذیرفته شدن به عنوان یک فارغ التحصیل علوم پزشکی کار خود را در کشور جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند. وی افزود: دانشگاهی که فرد از آن فارغ التحصیل شده است باید از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مدیریتی و وضعیت رتبه بندی جهانی در چک لیست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داشته باشد. همچنین گروه های آموزشی این دانشگاهها نیز باید چنین شرایطی را دارا باشند. حسن زاده گفت: گروه های آموزشی به گونه ای در نظر گرفته شده اند که اگر دانشگاهی در یک رشته خاص از اعتبار علمی بیشتری برخوردار بود، فارغ التحصیل بتواند در آزمون شرکت کند حتی اگر دانشگاه در مجموع چندان معتبر شناخته نشود. در واقع ممکن است گروه آموزشی دندانپزشکی یک دانشگاه خاص از سایر گروه های آموزشی آن دانشگاه از اعتبار علمی بیشتری برخوردار باشند. وی از حذف دوره های تکمیلی برای فارغ التحصیلان خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی خبر داد و به مهر گفت : افراد پس از شرکت در آزمون ملی، یا پذیرفته می شوند و یا پذیرفته نمی شوند بنابراین دیگر دوره تکمیلی برای آنها برگزار نخواهد شد. این دوره ها مشکلات زیادی را در بر داشت و افراد پس از حضور در دانشگاههای غیر معتبر خواستار شرکت در این دوره ها بودند تا بتوانند مدرک تحصیلی متناسب با رشته خود را دریافت کنند که با وجود آزمون ملی دیگر این موضوع حذف خواهد شد. رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت همزمانی طول و محتوای دوره آموزشی را در خارج از کشور یکی دیگر از شروط شرکت در آزمون ملی برشمرد و گفت: طول دوره آموزشی و محتوای برنامه آموزشی این فارغ التحصیل باید با طول و محتوای آن دوره آموزشی در کشور یکسان باشد. وی افزود: انطباق این دوره از نظر درسی و مدت زمان از اهمیت زیادی برخوردار است . حسن زاده تاکید کرد: افرادی که در آزمون ملی پذیرفته نشود می توانند در دوره بعدی آزمون شرکت کنند. آزمون ملی هر 6 ماه یکبار برای ارزشیابی فارغ التحصیلان علوم پزشکی خارج از کشور برگزار می شود و در حال حاضر شرکت در آن محدودیت زمانی ندارد

 

منتظر نظرات و پیشنهادات دوستان هستم       موفق باشید